NAND vs NOR flash

Novotny Pavel novotny.pp@atlas.cz
Středa Říjen 7 14:56:21 CEST 2009

V NOR jsou jednotlive bunky zapojene paralelne (konstrukci pripomínajici NOR radlo).
Diky tomu se muze adresovat presna pozice bitu, ktery se ma cist. To umoznuje provadeni na
miste (execute in place XIP), kdy se muze program provadet primo v pameti bez nutnosti nacist kod
do RAM, tedy jednoznacna vyhoda.
Nevyhodou tohoto reseni je vetsi zabrana plocha na 1 bit, celkove delsi doba mazani a cteni.

NAND
Pro usetreni místa jsou float-gate transistory zapojeny do serie po 16 nebo 32 kusech. Tato serie
tranzistoru je opatrena na zacatku a na konci vyberovymi hradly Select Gate Drain SG(D) a Select
Gate Source SG(S). Tyto umoznují vybrat spravny usek pameti a pripojit ho na bit line (BL), z ktere
se ctou informace.
Control gate jednotlivých f-g transistoru jsou napojený na Word Line (WL), pomocí jich se vybere
pametová bunka, ktera se ma cist / programovat.
Vyhody tohoto zapojení je usetreni mista, ktere by jinak bylo potreba na pripojení jednotlivých
transistoru. Rychlejsi mazani a programovaní.
Díky zapojení jednotlivých pametovych bunek do serie zabere okolo 60% místa potrebného pro
stejně velkou pamet NOR architektury.
Nevyhodou je cteni/programovani pouze po celych strankach pameti a mazani po celych blocích.Dalsi fintou je zapis vice nez jednoho bitu do bunky, coz opet zvysuje kapacitlu,
ale na ukor rychlosti a zivotnosti.
Technicky kazda pamet pouziva trochu jiny princi a efekt, ale to se na venek neprojevuje, vyse uvedene jsou nejvetsi rodily, ktere uzivatel pozna navenek.
Prakticky vzado je Flash mrtva technologie a do 5 let po ni nestekne ani pes (v oblasti pametovych technologii pro hronadne uchovani dat), jeji hlavni nevyhodou je mizerna zivotnost a niceni se pri zapisech cca 100.000 Write/Errese cyklu.

PN

>Zdravim,
byl by mi schopen+ochoten nekdo shrnout zakladni vyhody/nevyhody tech
ruznych typu flash?
Diky,
marek