zaujimave citanie - synchronizacia a asynchronne logicke obvody

Miroslav Mraz mraz@seznam.cz
Neděle Říjen 4 22:28:59 CEST 2009

Jan Waclawek píše v Ne 04. 10. 2009 v 21:01 +0200:

> Tie aplikacie neucili ani nas. Na rozdiel od Dana, ktory mal obvodarske zameranie, som sice mal na mikroelektronike nejake zaklady navrhu, ale uprimne povedane sme prilis do hlbky nesli - ono to ani v tom priestore, ktory je na VS k dispozicii moc asi nejde. Takze tie aplikacie to je len nieco na co som pocas tych rokov narazil, a o metodike navrhu vo full-custom IO ani GA/FPGA nemam ani paru.

My jsme se na mikroelektronice dostali maximálně k návrhu řetězcového
oscilátoru se 3 invertory CMOS - to byla doba, kdy se masky kreslily
ručně na milimetrový papír barevnýma pastelkama.

> [...]
>
> Ale zato to ma svoje "niche" aplikacne polohy, napriklad vdaka nepouzivaniu jednotnych hodin je EMI spektrum rozplaznute a nema take ostre piky, alebo trebars neexistuje problem so sklzom (skew) hodin na cipe, co umoznuje extremne velke navrhy. Nic z toho nie je vsak nejake rozhodujuce v masovkach.
>
> To, ze NXP niekde nieco take pouzil je skor zhoda okolnosti. Proste to mali poruke vtedy ked bolo treba navrhnut cip pre nizkospotrebovu aplikaciu. Ale vyvijali to predtym dlhe roky jednoducho do suflika.

Takhle na první pohled jsem doufal, že ta spotřeba bude ještě menší. U
synchronního návrhu procesoru se musí taktovat i ty kusy křemíku, které
v danou chvíli nic nedělají, to by mělo u asynchronního odpadnout a
statická část (CMOS) je prakticky bez odběru. Ale dneska je asi už
všechno jinak (leakage).

Mrazík