LHC: obidva zvazky 1.18TeV

balu@home daniel.valuch@orange.fr
Pondělí Listopad 30 20:34:10 CET 2009

kvizova otazka: co je v tych ostatnych rurach? :-)

tu je ta rura umelecky rozobrana
http://mediaarchive.cern.ch/MediaArchive/Photo/Public/2009/0911187/0911188/0911188_01/0911188_01-A4-at-144-dpi.jpg

a s vykresom
http://doc.cern.ch//archive/electronic/cern/others/PHO/photo-lhc//LHC-PHO-2001-187.jpg
http://doc.cern.ch//archive/electronic/cern/others/PHO/photo-lhc//lhc-pho-1998-320.jpg
http://doc.cern.ch//archive/electronic/cern/others/PHO/photo-lhc//lhc-pho-1998-325.jpg

v jednej rure v jednom magnetickom poli mozu obiehat dva zvazky opacnym
smerom len v pripade ze maju opacny naboj (napriklad elektrony a
pozitrony v LEP alevo protony a antiprotony v Tevatrone).

LHC su vlastne dva urychlovace v jednom. To modre co vidite je vonkajsi
kryostat. Samotny urychlovac je potom uzavrety vo vnutri, je tam dalsi
kryostat a v nom je nalisovany magneticky obvod. Vo vnutri magnetickeho
obvodu su samotne supravodive cievky obmotane okolo vakuovej komory.
Pre dosiahnutie takto vysokych indukcii pola (8.5T) su magneticke
materialy uz saturovane a rozlozenie a kvalita magnetickeho pola sa
vytvara tvarovanim cievky.
Takze su tam dve rury, maju spolocne magneticke pole ale opacneho smeru.
Preto energia zvazku v oboch ringoch musi byt vzdy rovnaka.
Obidve vakuove komory su od seba oddelene a ako sme zistili meraniami VF
frekvencie zvazku jeden ring (tych 27km) je o par desatin mm dlhsi ako
druhy (VF frekvencia je rozdielna o par Hz na 400MHz) :-P
b.