BENQ Q9T4

Jakub Ladman ladmanj@volny.cz
Sobota Listopad 28 09:41:54 CET 2009

Přiznám se, že že těchto a podobných Benq LCD monitorů, nebo i jedno HP uvnitř
taktéž s deskou HP jsem už opravoval několik, ovšem s jen s částečným
úspěchem.

Koncepce je vždy stejná, TL1451 který dělá dva napětím řízené step-down
zdroje, které mají zpětnou vazbu od proudu CCFL trubicí.

Každý ze step-down měničů napájí samokmitající obvod se dvěma tranzistory
kondenzátorem a dvěma transformátory.
Primáry transformátorů jsou zapojeny paralelně, pomocný sekundár připojený
mezi báze tranzistorů je veden pouze od jednoho transformátoru, u druhého je
toto vinutí naprázdno.
Pracovní sekundár je veden od začátku vinutí přes keramický kondenzátor na
trubici a zpět přes odpor snímající proud do trafa.

TL1451 udržuje úbytek na snímacím odporu v určitých mezích a když proud neteče
vůbec, vyhodnotí to jako chybu a po několika sekundách se vypne.

To se opakuje po každém zapnutí.

Ze čtyř trubic je toto snímání proudu na dvou, na zbylých dvou se ze snímacích
odporů vede napětí do logiky s odpory a mosfet tranzistorem, která detekuje
nadproud, V případě zásahu, vybaví shutdown vstup obvodu TL1451.

V mém případě byly vždy háji oba tranzistory 2SC5707 jednoho ze
samokmitajících invertorů, Jsou to rychlé bipolární tranzistory s nízkým Uce-
sat od SANYO, dají se koupit u GESu, nemá smysl experimentovat s jinými,
úspěch se pravděpodobně nedostaví.

Problém je v tom, že se mi nepodařilo 100% vyřešit to odcházení.

Po výměně tranzistorů, to někdy funguje 30 hodin a někdy dva roky ale až na
jeden případ se mi to vždy vrátilo zpět.

Zrovna tu jeden zase mám (pěkný HP a je můj) a nechce se mi ho rozebírat než
budu mít nápad jak to vyřešit lépe.

Nechce se mi ty zpětné vazby předělávat.

Elyty samosebou zkouším vždy jako první.

Možná jsem si něčeho nevšiml.

Jakub Ladman