LHC: prve kolizie

balu@home daniel.valuch@orange.fr
Pátek Listopad 27 22:14:15 CET 2009

knihu som nasiel na amazone
DE: 54 EUR
UK: 42 GBP (46 EUR)
US: $58 (39 EUR)
FR: 54 EUR

ale maju ju za ca. 36 EUR priamo v Mikrokozme v CERNe, takze treba dojst
na exkurziu a kupit si tu :-)

kolega mi este poslal linku na video zo spustania
http://cdsweb.cern.ch/record/1223956
pozor treba davat zhruba od 2. minuty. Pan doktor sa tam mihne asi na
sekundu ale pan student Petr T. (poznameho ho aj tu z konferencie),
ktory je teraz u nas na stazi tam obsmrda celkom dlho :-)

Problemy ktore sa riesia su ako som spominal cim dalej tym
sofistikovanejsie. Najprv sa najdu bezne veci typu prehodene alebo zle
zapojene kable, zle nakonfugurovane veci, alebo nefunkcny software. Tym
sa predlzi MTBF napriklad z dvoch dni na tyzden co umoznuje zapinat
dalsie systemy a pridu na radu problemy typu odisla dioda v 20kA zdroji
(samozrejme ze cez vikend a o tretej v noci. Zavolali cloveka co mal
pohotovost, ten musel zavolat experta, ten poruchu potvrdil a potom ju
isli vymenit. Viem si predstavit ako ti dvaja chlapi bohuju ked
nakladaju o 3-tej v noci diodu na vozik a tlacia ju kilometer do tunela
aby ju mohli vymenit).
Potom rozne problemy suvisiace s interakciou systemov ktore by o sebe
nemali ani vediet (nie len EMC, ale aj chladenie a pod.).
Tym sa predlzi MTBF na povedzme 2 tyzdne a zacinaju nastupovat problemy
ktore sa objavia povedzme raz za tyzden a o to lepsie sa hladaju :-)
Ladenie riadiacich algoritmov, hladanie preco raz za tyzden poskoci faza
hodin o 2 ns a podobne, alebo ze funkcia pre fazu ma v jednom segmente
zabudnutu konverziu zo stupnov na radiany, ked clovek konecne po tyzdni
najde glitch v signale a najde vo VHDL kode poznamku "toto odkomentovat
pre finalnu verziu" a podobne. Radost riesit :-) Je ale vidiet
konstantny progres... (za to som uz niekolko dni poriadne nevidel denne
svetlo :-))

b.