Elektropohon 10-15kW

Kručinský Ladislav ladislav.krucinsky@linde-mh.cz
Pátek Listopad 27 17:29:40 CET 2009


Zdravíčko.
Co se těch lodí týče, celá Brněnská flotila na prýglu je poháněná akumulátory.
Váš hausbót bych viděl poháněný kombinací akumulátor - stejnosměrný motor. Akumulátor byste mohl dobíjet nabíječem v přístavišti, případně centrálou (ale to by asi nebylo příliš efektivní).

Ještěrky (tedy jak jste správně opravil) vysokozdvižné případně ještě lépe manipulační vozíky používajjí v současné době několik typů elektromotorů:
1.- běžný sériový - nevýhodou je nutnost reverzace velkého proudu, tedy potřeba stykačů. I když zase je to jednoduché řešení a pokud si vezmu váš případ, tak by trakční dvojstykač u vás vydržel asi dvacet let. 
2.- cize buzený - k němu se dělají regulace už bez stykačů a má vcelku dobré vlastnosti co se momentových charakteristik týče. 
3.- střídavý asynchronní nebo synchronní. Tady je výhoda že motory (aspoň ty naše) mají krytí IP65 takže by snad vydržel i nějaké to krátkodobé zaplavení. Nevýhoda je, že sehnat jej včetně měniče za rozumnou cenu by u nás bylo problematické.
Zpravidla se používají regulace motorů pomocí MOSFET, přičemž výkonové moduly jsou dimenzovány na proud tak cca do 400A, výkon se pak zvyšuje napětím, Linde používá tři normalizovaná napětí: 24V, 48V a 80V.
Ten požadovaný příkon 15 kW jste spočítal nebo je to střelba od boku ? V trakci se u nás používají výkony od 0,9 do 12,kW ale pozor, nejsou určeny pro trvalý provoz, mají tzv. rating 60 min.
Pokud byste chtěl stavět s využitím hotových komponent, podívejte se na firmu ZAPI, má zastoupení už i u nás (UHS Jakos - Uherské Hradiště).



L. Kručinský

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On Behalf Of RV
Sent: Friday, November 27, 2009 10:07 AM
To: HW-news
Subject: Elektropohon 10-15kW

Zdravim,

jelikoz premyslim o stavbe lodi (hausbotu) tak resim i jeho motorizaci. 
Bezne se pouzivaji benzinove nebo naftove motory (oblibeny je 3 valec Zetor).

Je to ale silna komplikace pri zastavbe, vcetne udrzby samotneho motoru, prevodovky, montaz ovladacich prvku atd. plus komplikace pri technicke atd.

Napadlo mne, ze by mohl byt resenim dieselelektricky pohon - elektrocentralu na lodi budu mit tak jako tak a centraly kolem 10-15kW jsou celkem zaplatitelne.

Otazkou je co pouzit jako samotny pohon. Nejdriv me napadlo pouzit asynchronni motor (4 nebo 6 pol) a nejaky adekvatni menic. Problemy jsou dva - pri tomto vykonu jsou motory uz zasadne 400V/600V coz je trochu problem. A pak je to cena menice - bezne >30.000Kc - za to se da sehnat ten Zetor.

Dalsi moznost je pouzit nejaky univerzalni motor, ale nevim zda se neco takoveho v tomhle vykonu se dela. Navic je tam trochu minus ve velkych otackach techto motoru - musela by tam byt asi pevna prevodovka. Otazkou je i zivotnost.

A treti moznost jsou BLDC motory, kde 10kW jsou jeste v podstate modelarske rozmery. Netusim zda nekdo dela podobne motory, pripadne bych si jej mozna byl i schopen navrhnout a udelat sam - problem jsou ale statorove plechy (obezka), nevim kde sehnat dostatecne kvalitni material. Regulace si myslim, ze je resitelna - zvlast pokud bych osadil snimace natoceni hridele.

Jake motory jsou treba v jesterkach nebo vysokozdviznych vozicich?

Jeste nemam presne zjisteno jak je to se schvalovacimi predpisy ohledne bezpecnych napeti na palube, ale i v pripade 48V by tech 200A bylo schudnych.

Mate k tomu nejake poznamky? Je to motoro-elektropohon uplne zcestny?


--
Radek Vicek


_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list@list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list


More information about the Hw-list mailing list