Jak spinat topnou spiralu

Pavel Kutina hw@prelude.cz
Středa Listopad 25 15:32:36 CET 2009

No vyhoda te spiraly je v tom, ze uz v masine je a je tam zabydlena z
fabriky, takze mechanicky na ni nemusim sahnout. To chlazeni jsem si
vymyslel jako "pridruzenou vyrobu" pri rekonstrukci te elektroniky.

Co se tyka kontaktu peltiera s vodou - nejak (mozna iluzorne) si ro
predstavuju tak, ze bych na jednom nebo dvou mistech proriznul bok te PP
vany, do vyrizleho okna zasadil toho Peltiera a z kazde strany mu priplacnul
jeden chladic, ze strany vzduchu pochopitelne o dost vetsi s nejakym
vetrakem, tedy voda by primo omyvala ten studeny chladic, pak uz by to
zbyvalo jen to utesnit. Ale jak rikam, je to jen idea a o tech potvorach
nevim v podstate nic, krome toho, ze existujou a na jedne strane hrejou a na
druhe chladi.

Spis mi jde o to zjistit, jak vykonny clanek nebo clanky bych potreboval -
jestli mi to za to vubec stoji.

Pavel Kutina

----- Original Message -----
From: "Ondrej" <leguanolog@seznam.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Wednesday, November 25, 2009 3:15 PM
Subject: Re: Jak spinat topnou spiralu

Honit Peltiera na maximální proud/výkon se moc nedoporučuje a používat
zbytečně předimenzovaného Pelt už vůbec ne - nároky na chlazení jsou pak
tak velké, že chladící výkon je paradoxně horší, než pro proud rovný
zhruba 50% Imax. Možná by stálo vzít za úvahu, jaké výkony mají takové
ty autoledničky nebo chladírny na víno.

Jinak 90W Pelt s rozumně velkým chladičem uchladí 200 ml lihu z 24 na 18
C za cca 20 minut (experimentálně změřeno, ale záleží, jak máte dobrý
kontakt mezi Pelt. a nádobou).

A nakonec poznámka: Pelt není jen na chlazení ale i na topení. A topit
mu jde tak 3x lépe než chladit, takže pak byste se bez té spirály i obešel.

OH

Pavel Kutina napsal(a):

> A jeste jeden souvisejici dotaz - kdybych se chtel dostat pod teplotu
> okoli, nezbyva nez chladit. Jedina rozumna moznost, ktera mne napada, je
> peltier, ale ani neodhadnu potrebny prikon. Realne rozdily teplot jsou cca
> 24 stupnu okolni teplota, 18 stupnu pozadovana nejnizsi teplota vody, doba
> na nachlazeni hodina az dve. Tepelne ztraty jsou salanim (PP nadoba) a
> odparem (cca 0.2m^2 plocha hladiny). Jestlize ma topna spirala 800W a do
> dovou hodin zvysi teplotu o 20 stupnu, na tretinove snizeni by mozna mohl
> stacit tretinovy vykon (ale to je uvaha cloveka, ktery s topenim a
> [...]

Jabber: Iguaner@jabber.cz
ICQ: 122712466