LHC: prve kolizie

Galloth lordgalloth@gmail.com
Středa Listopad 25 11:39:00 CET 2009

Zdravim,

2009/11/25 Pavel Kadečka <pavel.kadecka@gmail.com>:

> [...]
> něco. Jinak vědci sice nevěděj přesně, co se jim podaří objevit, ale
> určitě to bude velkej objev.
>
> Argumenty o vedlejších produktech jsou zajímavý, tj. naučili jsme se
> kopat tunel s vysokou přesností, udělat vakuum lepší než je ve vesmíru
> (otázka zní: k čemu je to dobré - dneska, kdy už se elektronky
> nepoužívaj ;)), umíme vychladit tunel na teplotu blízkou absolutní
> nule atd. Jenže se nemůžu ubránit dojmu, že by bylo levnější zkoumat
> rovnou ty vedlejší produkty. Asi jako by si ve Škodovce postavili
> podobnej tunel pro výzkum a jen tak mimochodem se jim podařilo

Ale to by to nekdo musel chtit zkoumat a riskovat, ze vyhodi penize za
neco co pak nebude fungovat a nebo to budou pouzivat vseci a mu to
neprinese zadny uzitek.

> Pro srovnání, vemte si, s čím si taky vědci v minulosti vystačili -
> například Edison když vymyslel žárovku, nebo Volta a Galvani, kterým
> pro zkoumání elektřiny stačilo pár žabích stehýnek.
>
> A ještě si představte to množství energie, co CERN spolkne. Dneska,
> kdy nás furt někdo straší, že jednou dojde ropa, a časem i uhlí,
> jediná alternativa je jádro a i to zřejmě nevystačí nafurt a
> obnovitelné zdroje vlastně nejsou obnovitelné.

Prave s tohoto argumentu vidim jako nutne venovat se zakladnimu
vyzkumu. Protoze otazka co udelame az dojdou soucastne zdroje je prave
otazka ciste zakladniho vyzkumu. APlikovany vyzkum umi vyrobit
efektivnejsi motor, rychlejsi PC, ale nikdy Vam nevirobi PC co
nepotrebuje elektrinu a nebo motor, co nejezdi na zname palivo.

> Jo a argument, že je lepší ty peníze vrazit do CERNu než někam jinam,
> že se stejně neztratí, protože půjdou na platy, daně, nákup přístrojů
> atd. - stejné je to s dotacemi například na sluneční elektrárny v ČR
> nebo výroba bionafty. Taky je to byznys a přitom vidíme, že to z
> hlediska energetický návratnosti moc nefunguje.

> Tehdy jsem taky coby skeptik vyslovil myšlenku, že by to mohlo
> dopadnout i takhle: "podařilo se nám to prozkoumat ze všech stran a
> zjistili jsme, že to nemá žádný praktický využití".

Dulezite je uvedomit si, ze i to je validni vysledek vyzkumu. A ma
svuj smysl, pokud verime tomu, ze pro nasi civilisaci existuje nejaka
cesta dal. Pokud budeme verit, ze uz vime vsechno podstatne a az dojde
ropa, tak je konec, pak je samozrejme zbytecne neco zkoumat. Pokud ale
verime tomu, ze misto ropy se da pouzit neco jineho, pak je nutne to
neco jineho najit. A to je prave otazka na CERN a dalsi instituce
zabyvajici se zakladnim vyzkumem. Najit NECO JINEHO.

Ted se to zda jako vyhozene penize, plytvani energii s dochazejici
ropy a podobne, ale ted tu energii mame a jsme schopni ji pouzit
napriklad k vyrobe lepsiho zdroje energie, az nam dojde a jedine
fungujici naradi bude kladivo (asi trpochu prehanim), tak uz nic
nesprovoznime a nevyrobime. Jde proste o to, ze az aplikovany vyzkum
prozkouma to co prozkoumat muze a dosahne teoretickych limitu
(velikost atomu, ...) tak najednou bude potreba provadet zakladni
vyzkum, nicmene to uz muze byt pozde. Protoze nez neco vyrobite,
potrebujete mit ten zakladni vyzkum (ted vyuzivame vysledky stare
desitky let) a na to navazujici aplikovany vyzkum (to jsou desitky let
vyvoje mikropocitacu).

Honza

> Pavel Kadečka.

Jan Kastil