LHC: prve kolizie

Pavel Kadečka pavel.kadecka@gmail.com
Středa Listopad 25 08:28:33 CET 2009

2009/11/23 Prichy <prichy@volny.cz>:
> Kdyz jsi blbej, tak se zeptej! rikali
>
> Balu.....jsem opravdu ale opravdu laik o cem se tu bavite, ale zminil jsem
> neco v praci.
> Obcas se me lidi (mechanici, ci elektrikari) ptaji
> k cemu se to dela......cili uz jsou odhady jestli to pujde vyuzit
> v praxi?
> Co to bude znamenat pro lidstvo?
>
> A kdyz to bude mit nejake smysluplne vyuziti
> (ted myslim selskym rozumem)
> na jak dlouhou dobu to vidis (jako clovek "z vnu" )

Podobně jsem se zeptal já zhruba před rokem, nemoh jsem dlouho dostat
uspokojivou odpověď, zato mě někdo nařknul, že schválně dělám blbýho a
že nechci pochopit to, co je přece jasné na první pohled.

Balu tehdy dal příklad využití urychlovače částic v medicíně. Aspoň
něco. Jinak vědci sice nevěděj přesně, co se jim podaří objevit, ale
určitě to bude velkej objev.

Argumenty o vedlejších produktech jsou zajímavý, tj. naučili jsme se
kopat tunel s vysokou přesností, udělat vakuum lepší než je ve vesmíru
(otázka zní: k čemu je to dobré - dneska, kdy už se elektronky
nepoužívaj ;)), umíme vychladit tunel na teplotu blízkou absolutní
nule atd. Jenže se nemůžu ubránit dojmu, že by bylo levnější zkoumat
rovnou ty vedlejší produkty. Asi jako by si ve Škodovce postavili
podobnej tunel pro výzkum a jen tak mimochodem se jim podařilo
vyvinout nový motor.

Pro srovnání, vemte si, s čím si taky vědci v minulosti vystačili -
například Edison když vymyslel žárovku, nebo Volta a Galvani, kterým
pro zkoumání elektřiny stačilo pár žabích stehýnek.

A ještě si představte to množství energie, co CERN spolkne. Dneska,
kdy nás furt někdo straší, že jednou dojde ropa, a časem i uhlí,
jediná alternativa je jádro a i to zřejmě nevystačí nafurt a
obnovitelné zdroje vlastně nejsou obnovitelné.

Jo a argument, že je lepší ty peníze vrazit do CERNu než někam jinam,
že se stejně neztratí, protože půjdou na platy, daně, nákup přístrojů
atd. - stejné je to s dotacemi například na sluneční elektrárny v ČR
nebo výroba bionafty. Taky je to byznys a přitom vidíme, že to z
hlediska energetický návratnosti moc nefunguje.

Tehdy jsem taky coby skeptik vyslovil myšlenku, že by to mohlo
dopadnout i takhle: "podařilo se nám to prozkoumat ze všech stran a
zjistili jsme, že to nemá žádný praktický využití".

Pavel Kadečka.