LHC: prve kolizie

balu@home daniel.valuch@orange.fr
Úterý Listopad 24 11:11:40 CET 2009

aby sme sa dostali zase trochu na technicku podu, politicke nazory sa uz
odprezentovali :-)
CERN je v prvom rade jedno z najvacsich laboratorii kde sa robi zakladny
vyskum na svete a najvacsie v oblasti subatomarnej fyziky. Jeho hlavnym
poslanim je zakladny vyskum v oblasti struktury hmoty.
Zakladny vyskum v oblasti struktury hmoty priniesol pred 100 rokmi objav
elektronu, o par rokov neskor objav atomoveho jadra, o par rokov neskor
objav protonu a neutronu, vazbovych energii a pochopenie procesu
stiepenia resp. fuzie atomovych jadier.
Vyuzitie tychto vysledkov zakladneho vyskumu prislo pomerne rychlo a az
na jednu trochu specificku aplikaciu ich vyuzivame denne a vsetci.
Cim sme s poznanim dalej tym je samozrejme to poznanie hlbsie a
abstraktnejsie, takze pri pive sa o nom dokaze rozpravat menej ludi.
Kazdy skolak odrecituje ako sa stiepi jadro v elektrarni, ale
pochopitelne uz nevie vela o tom ze to sposobuje silna interakcia. Tak
isto ako kazdy elektrikar vie ze tranzistor zosilnuje elektricke signaly
ale vacsina uz nema paru o tom ze tam maju 3 druhy polovodica a 12
roznych prechodov.
Ale aby sme sa dostali naspat. Vyuzitie toho najzakladnejsieho vyskumu
ktory sa robi je viacmenej dlhodoba zalezitost. V sucasnosti z toho co
vyskumali podobne laboratoria vo velkom profituje napriklad moderny
polovodicovy priemysel. U cipov kde su sucasti tranzistorov hrube
niekolko atomovych vrstiev je dobre vediet ako funguje hmota na
mikroskopickej urovni.
Dolezita sucast toho abstraktneho zakladneho vyskumu je masivny
aplikovany vyskum a vyvoj ktory je potrebny na to aby vobec boli
nastroje na ten zakladny vyskum. Tieto poznatky sa uplatnuju v priemysle
okamzite.
LHC je toho velmi peknym prikladom. Aby ho vobec bolo mozne postavit
bolo nutne masivne investovat do vyskumu a vyvoja v takmer kazdej
oblasti - od stavebnictva, mechaniky, materialov, vakua, supravodivych
technologii, elektroniky, kryogeniky, vypoctovej techniky, spracovania a
uchovanie obrovskeho mnozstva dat, riadenie priemyselnych systemov takto
  velkeho rozsahu, detekcie subatomarnych castic o vysokych energiach s
vysokym rozlisenim a presnostou a podobne.
Takze vieme postavit podzemnu halu do ktorej sa zmesti katedrala Notre
Dame v nestabilnom podlozi, vieme rozlozit 30 tonove objekty po drahe
27km s presnostou lepsou ako 0.1mm bez priamej optickej referencie (nie
je vidiet za roh tunela), pricom kazdy ten objekt sa zcvrkne pri
vychladeni o 20cm. Vieme postavit system ktory ma vonkajsiu plochu
stovky tisic m^2 ale prenos tepla cez tuto stenu je menej ako niekolko
jednotiek kW, vieme v objeme tisicov m^3 udrzat vakuum lepsie ako je
vonkajsom vesmire. Vieme vychladit 3.5km dlhy objekt na 1.8K s rozdielom
teploty medzi zaciatkom a koncom menej ako 0.1K, vieme vychchladit
8000km dlhy kabel s prierezom 15mm^2 ktory prenasa prud 12kA. Vieme
generovat prud 12kA s absolutnou dlhodobou presnostou v rade 20mA. Vieme
zozbierat a spracovat data v objeme desiatok petabajtov rocne na
serverovych farmach o rozsahu statisicov CPU kde maju pristup tisice
uzivatelov po celom svete. Vieme merat a zbierat a online analyzovat
data z milionov priemyselnych senzorov sucasne, vieme takyto system
riadit. Vieme detekovat aj najmensie kvanta ziarenia a vsetky mozne
druhy castic. A toto vsetko je volne pristupne verejnosti a priemyslu v
krajinach ktore prispievaju do rozpoctu. Je len otazka predstavivosti na
co sa to da vyuzit.
Velmi laikmi viditelne odvetvie ktore silne profituje z vyskumu v
oblasti atomovej fyziky je medicina. Rozne druhy krystalov a detektorov
ziarenia sa pouzivaju vo vsetkych moznych diagnostickych pristrojoch
typu CT, PET a podobne. Dalej vyroba radiofarmak a v sucasnosti sa velmi
vyrazne rozvija oblast radioterapie pre liecbu nadorov. Ozarovanie
zvazkami tazkych jadier sa ukazalo velmi presne a ucinne s takmer
zanedbatelnym poskodenim susednych tkaniv. Napriklad rakusania maju
teraz v cerne asi 40 expertov na 3 roky ktori pripravuju a stavaju velke
medicinske radioterapeuticke centrum kusok od Viedne.
Zdroje synchrotronoveho svetla sa masivne vyuzivaju v oblasti vyskumu
materialov alebo vo farmacii a biochemii. Vidiet molekuly ako vyzeraju a
ako sa vytvaraju molekuly proteinov je uplne novy nastroj pre vedcov.
Aplikacii je mnozstvo. Ak sa niekto pyta ci budu koli tomu rozky
lacnejsie tak urcite nebudu. Ale mozete si ich objednat cez internet
(kedze web je asi vseobecne najznamejsi vedlajsi produkt CERNu) :-)))
Hned ako sa clovek odputa od myslienky co dostanem za mojich 17 korun
zajtra rano v obchode tak sa aplikacii a prinosov najde mnozstvo, clovek
o nich casto ani nevie a berie ich ako samozrejmost.
b.