Re: LHC: prve kolizie

Tomáš Tomáš tom.tore@seznam.cz
Úterý Listopad 24 01:32:09 CET 2009

Asi zde nebudu popularni, ale je treba si uvedomit, CERN je prispevkova organizace, ktera rocne sezere zhruba 17 milard Kc a jako takova se chova zcela stejne jako kazda jina prispevkova organizace ci statni instituce.
Je pak otazkou zda ma cenu takove otazky pokladat lidem z vnutra. :-)
Je to asi tak stejne jako se ptat hlavniho hygienika CR na ockovani proti praseci chripce., abych byl aktualni.

Pokud bych si mel ja sam vsadit tak, pokud se bavime o nejakem praktickem prinosu pro me, vas nebo kohokoliv kdo to tu muze dnes cist, tak bych rekl, ze prinos bude nejspise nulovy.
Na druhou stranu, berte to asi takto. CR tusim plati cca 1% rozpoctu  tj. nejakych 170 milionu, coz dela 17Kc/rok na osobu. Za to podporujete organizaci, ktera mozna bude provozovat nejvetsi kolotoc na svete, v kterem snad povozi nejake ty protony.
Ve zpravach se pak dozvite, ze protonu dodali energii x Tera eV. Vetsina lidi vubec nebude tusit o co go, mensi cast si mozna uvedomi, ze Tera je hodne, zlomky si budou matne pamatovat, ze Tera je 10E12 a bude ohromena. Ti co o fyzice nespali si uvedomi, ze eV je neco x 10E-19 J a TeV je enegrie , ktara se blizi tak energii letici musky octomilky po redukcni diete.
Na druhou stranu je zde nadeje na dalsi pochopeni fungovani vesmiru ci snad dalsi duvod k flustraci, ze pani tvorstva neumi udelat ani tu octomilku.

Muzete se na to divat i jinak, v CR bezi od roku 1958 jiny experiment, v roce 1958 ho nazvali  trvalym usidlenim kocujicich osob, pak se mu rikalo integrace romu, nasledne, itegrace vyloucenych a socialne znevyhodnenych osob. Tento experiment stoji CR rocne vice nez je rozpocet celeho CERNU, kazdy rozumny clovek uz davno pochopil, ze experiment je neuspesny, presto do nej ladujeme cim dal tim vice....
Proc jsem vybral tento priklad, CERN se mozna snazi vyrobit cernou diru, tento experiment cernou dirou je.

V svetle teto optiky je LHC skvely projekt, kdyz nic jineho tak ATLAS ma nejakych 7000 tun a tak polovina je vyrobena v CR, coz je celkem pozitivni na zemi, ktera jiz nedokaze vyrobit ani pistole pro sve vojaky.

Tom

Co take ocekavat od organizace, ktera si postavila 27km dlouhy kolotoc

>Kdyz jsi blbej, tak se zeptej! rikali

Balu.....jsem opravdu ale opravdu laik o cem se tu bavite, ale zminil jsem
neco v praci.
Obcas se me lidi (mechanici, ci elektrikari) ptaji
k cemu se to dela......cili uz jsou odhady jestli to pujde vyuzit
v praxi?
Co to bude znamenat pro lidstvo?

A kdyz to bude mit nejake smysluplne vyuziti
(ted myslim selskym rozumem)
na jak dlouhou dobu to vidis (jako clovek "z vnu" )