Re: fotovoltaika - elektronický světlík

Neděle Listopad 22 16:53:46 CET 2009

Děkuju za informace, no já vím že jsem se s tou fotovoltaikou dopustil
nečistých myšlenek - že světlovod by svítil víc. Ale o to mi zas tak nejde
(je to jen osvětlení tmavého kouta na chodbě a schodišti). Vzhledem k tomu,
že v baráku budu mít 12V rozvod zálohovaný a dobíjený z 24V ss pro LED
osvětlení (jako zdroj trvale běžící 300W 3f trafo na orintovaných plechách),
přebytek výkonu z fotovoltaiky má dost šanci na využití. Panel 100W za cenu
4800 to je lepší, než jsem očekával.
Anděl

----- Original Message -----
From: "Tomáš Tomáš" <tom.tore@seznam.cz>
To: <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Sunday, November 22, 2009 11:36 AM
Subject: Re: fotovoltaika - elektronický světlík

Svetlovod SunPine 300mm vas vyjde na nejakych 15k Kc v nejhorsim pripade tj.
v zimni zatazene obloze dava nejakych 170Luxu tj . zhruba jako 100W zarovka,
v lete dava az 740Luxu. K zatekani v podstate neni duvod jsou delany
inteligentne a pokud se to nezkur.. tak nema kudy zatekat a zivotnost je
podbna zivotnosti strechy. Teplene ztraty, ano i kdyz obalite stetlovod
vatou tak zde nejake teplene ztraty jsou, ale neni to az takove dramo pokud
nemate NED nema to cenu resit.

FV
30W je hezka teorie, ale 30W to dava v cervenci a v prave poledne, po
vetsinu roku vam z toho polezou zlomky a v zimne pri zatazene obloze tak s
bidou 2W, odhad.
Co to zkusit spocitat, rekneme, ze se budeme bavit o monokrystalu 180W tj.
zhruba 1.2m2. Na tento dopadne za cely mesic prosinec 12.2kWh (Praha uhel
30St) z toho ziskame 1.464kWh/ prosinec tj. nejakych 47.2Wh/den pri
10hodinach fungovani to dava 4.7W. Vas 30W je 6x slabsi tzn. v prosinci  vam
dam mene nez 1Wh.
180W monokrystal od Solartecu stoji 16k Kc bez DPH
Pokud do sytemu budete cpat nejake baterky a podobne ptakoviny tak vam to
tak akorat leze do penez.

Pokud to vezmu ciste elektricky/ekonomicky za prosinec pri 180W variante
vyrobite elergii za neme nez 5Kc (prumerna cena 3Kc/kWh).

Ja bych sel do svetlovodu.

Tak asi tak

Tom

>Dobrý den,
řeším jak trochu prosvětlit schodiště a chodbu v domečku který stavím.
Světlovod stojí nehorázné peníze a předpokládám že bude i provozně drahý
(vyšší tepelné ztráty, možné problémy se zatékáním ...) To už mi přijde
levnější dát na střechu fotovoltaiku cca 30W a na chodbu pár ledek - tedy
"elektronický světlík" :-). Proč tohle řešení? Na chodbě bude světlo úměrně
tomu, jak to svítí venku. Nikoho nenapadne tohle světlo vypínat (ani to
nepůjde). Světla se dají (už přes vypínač) přiživit ze sítě - normálně si
rozsvítit. Vím že energie z fotovoltaiky je dražší než z Temelína, ale
trvale svítící světlo ze sítě bude působit blbě psychologicky zejména na
ženské - tak mě za to moc nebijte - kupuju si to sám, bez dotací :-)
Chtěl bych se zeptat - u polykrystalických panelů se uvádí, že dávají víc
když je zataženo. To zpracovávají jinou část spektra než monokrystalické
panely?
Co méně stárne - monokrystalický, nebo polykrystalický panel?
Zabýval se tady už někdo tím, jak to přichytit na střechu (nejlépe při
pokládání tašek)? Jsou nějaké panely už s příchytkama na střechu?

Anděl