Maly kviz na uterni vecer (pocitani s odpory)

Michal HW michalgregor@centrum.cz
Středa Listopad 18 10:36:49 CET 2009

Krychle: 10ohm?

Michal Gregor
  ----- Original Message -----
  From: Pavel Kadečka
  To: HW-news
  Sent: Wednesday, November 18, 2009 9:23 AM
  Subject: Re: Maly kviz na uterni vecer (pocitani s odpory)

  2009/11/17 Saša Svobodová <sasa@zirafoviny.cz>:
  > Hezky vecer,
  >
  > omlouvam se za malinkatou prilohu, ale nevim si rady s jednim prikladem.
  > Prave z te prilohy. Ukol zni, vypocitat proud odporem R5. Me vychazi cca 80
  > mA kamaradovy cca 30 mA a me by moc zajimalo, kdo pocita spatne. Je si
  > myslim, ze ja, ale proto se ptam tady, jestli nas nekdo rozsoudi.
  >
  > Poradi mi nekdo, predem moc dekuji :-)

  Nejlepší je ověřit výpočet pokusem, tj. pospojovat rezistory v daném
  poměru, připojit na bezpečné napětí 10V, změřit proud R5 a vynásobit
  10x. ;-)

  Ještě si vybavuju jeden zajímavej příklad ze školy, máte krychli
  sestavenou z drátů, každá hrana má stejnej odpor (třeba 10 ohmů, pro
  jednoduchost), spočítejte výsledný odpor, jaký byste naměřili v
  protilehlých rozích. Kdo to znáte, neprozraďte řešení hned.

  Pavel Kadečka.