Měřič spotřeby u aut se vstřiky

mrkvo@prokon.cz mrkvo@prokon.cz
Pátek Listopad 13 15:17:27 CET 2009

    Vzniklo to z napadu kdyz sme s kamaradem vedli rec o benzinovych
    motorech.. nejak sem se toho chytnul a delal sem na tom asi mesic,
    jeste to teda neni hotove.. principu to funguje tak ze se napoji
    jeden vstrik pres optoclen na ext irq0 a senzor rychlosti na pio
    interrupt.
    Podle spinani vstriku se poznaji otacky a delka vstriku, konstata je
    odhadnuta asi na 6,5ul/ms, rychlost se snima snimacem na prevodovce
    (8 tuku za otoceni kola).

    Realizovano je to s AT91SAM7X256.
    Prvni problem ktery sem resil tak byl, jak vytvorit presnou casovou
    zakladnu, resp. stopky. Mohl jsem to resit asi i s pomoci TC, ale
    nakonec sem jeden programmable clock output (pck0) napojil na ext1..
    v interrupt handleru ext1 se inkrementuji stopwatch promenne (pro
    vstrik a rychlost). Tyto promene se pri vypoctech nasobi periodou
    pck0 a resetuji.

    Dalsi problem byl vytvorit rovnice pro vypocet otacek. Musim rict ze
    mi trvalo dost dlouho, nez mi doslo, ze u 4dobeho 4valce dojde k
    pouze dvoum  a ne ke ctyrem vybuchum za 1 otoceni klikovky..
    Nakonec sem dosel k vysledku:
    // rpm equation    RPM = 2*(60/lenght_between_injection)

    Pote aktualni spotreba:
    // consumption equation  [ l / h ]
    //   CONSUMPTION = (  FUEL_AMOUNT_CONSTANT[ul/ms]  *  INJ_LENGHT[ms]
    )  /  1.10^6   * RPM * 60
    ... a tak dále.

    Pak se treba resi osetreni chybovych vypoctu, tak ze kdyz neni
    hodnota v urcitem intervalu tak se vystaví treba "inj global error
    flag" kde se na displayi nechaji puvodni data a nezapocitava se
    prumer, timeouty je tam treba mit, ..
    No a pak už to jde všechno samo. Kdo chce zkusit pouzivat display z
    Nokia 6100, tady je tutorial:
    http://www.sparkfun.com/tutorial/Nokia%206100%20LCD%20Display%20Driver.pdf
    Kdo neni liny tak si napise funkce pro psani jakymkoliv pismem.

    Snad ani nebudu mluvit o hardwaru, kde musí být kondíky, cívka,
    dlouho se stávalo že při zapnutí světel (xenony) se to cele seklo.
    Porad se objevuji nove a nove problemy se kterema se nepocitalo, ale
    to je vývoj.. :)
    Ten nokií display je pro tohle nevhodny, je to zumpoid, lepsi se zda
    tento
    http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370287005071&ssPageName=STRK:MEWNX:IT

    akorat neni na SPI, takze paralel ale to snad(!) to nebude problem..
    mate s timto displayem zkusenost? Objedndal sem 2, jsou za pakatel.

    Jinak ten Zetec, je nekde nejaka dokumentace ze ktery bych moh neco
    pochytit? Rad bych zkusi vycitat OBD.

    Milan Petržilka
    student sš

    http://mrkvo.wz.cz