Low-end stolni multimetr

Pavel Kadečka pavel.kadecka@gmail.com
Neděle Listopad 1 13:27:43 CET 2009

2009/10/30 Pavel Hudecek <phudecek@tiscali.cz>:
> No zas tak jednoduchý to není (tedy alespoň v mém případě). Když jsem
> zkoušel běžné multimetry připojit k adaptérům, dopadlo to tak, že po
> připojení osciloskopu ukazovaly nesmysly. Trafo musí být nízkokapacitní a
> měřák ještě VF přemostěný.
> Ale stejně by se to mohlo vejít do 1000 Kč (stačily by mi V a A).

To mi připomíná moje působení na civilce na jistý průmyslovce. Nevím v
čí hlavě se ten nápad zrodil, tenkrát chtěli ušetřit za baterie, tak
někdo vymyslel, že se multimetry v laboratořích budou napájet ze
síťového zdroje. Takže na nových stolech na to byly připravené panýlky
s konektory a já jsem dostal za úkol vyvrtat do Metexů díry, přidělat
k nim taky napájecí konektor a vyrobit propojovací šňůry. Že je to
blbost mi bylo jasné už od začátku, jen mi dalo trochu práce
přesvědčit o tom i učitele - šéfa těch laboratoří.

První problém byl nevhodně udělanej zdroj, byla to nejspíš nějaká
klasika se 7809 a napětí z něj vyvedené paralelně na asi čtyři
konektory. Pokud by se z toho napájely ty multimetry, měly by všechny
vzájemně spojené napájení a nedalo by se s nimi měřit na více místech
v měřeném obvodu - nebyly by galvanicky oddělené. Takže by v lepším
případě jen ukazovaly nesmysly, v tom horším by mohly i shořet.

Druhá věc byla, že pokud by se s nimi měřilo síťové napětí, tak by
byla jen otázka času, než by to někoho pokopalo - protože ty napájecí
konektory byly takové ty běžné kulaté, vlastně mají krytí IP00. Když
tím měřákem sáhnu na 230V, přes jeho vnitřní obvod se dostane i na to
9V napájení.

P.K.