Sifrovani pro jednocip

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Pátek Květen 29 18:24:00 CEST 2009

Viete, ono sa toto "zadanie" moc nelisi od podobne vagnych v tejto konferencii, takze si pomozem prikladom: "potrebujem v mojom zariadeni merat napatie na dve az tri desatinne miesta".

S najvacsou pravdepodobnostou taketo zadanie tiez neznamena poziadavku na precizne zariadenie s "traceable" kalibraciou, ci zarucenou stabilitou. Napriek neurcitej poziadavke sa najpravdepodobnejsie mysli meranie jednosmerneho napatia maximalne niekolkych jednotiek voltov s presnostou niekolko jednotiek milivoltov.

A zaiste sa objavi aj odpoved - na toto staci zabudovany 10-bitovy AD prevodnik v nejakom jednocipe.

A urcite existuju aj take zadania spadajuce pod povodnu poziadavku (a su prave typu "nejde o jadrovu elektraren ani raketovu techniku"), ktore sa takto *daju* riesit bez akychkolvek dalsich pripomienok.

Zakladnym problemom vsak je, ze u takto podaneho problemu je vysoka pravdepodobnost, ze autor otazky nevie posudit, ci minimalisticke riesenie je pre jeho ucely vhodne. Keby to vedel, otazku by polozil inak.

Preto je vhodnejsi sirsi pristup: je vhodne zotaznit skutocnu potrebu vysokej presnosti, naznacit mozne problemy napr. s napajanim a suvisiacim sumom, spomenut alternativne riesenia napr. integracny ADC. A vzhladom na neskusenost zadavatela by navrh riesenia mal byt s urcitou rezervou  - pouzitie 12-bitoveho prevodnika a najmenej 4-vrstvovej DPS s dodrzanymi zasadami "analogovej hygieny" je v tejto oblasti klasickym, overenym a bezpecnym standardom.

Velmi podobne je to aj so siframi. Aj ked pre niektore konkretne pripady je neverejna "custom" sifra dostatocnym riesenim, skusenost z mnohych nezdarov minulosti ukazala, ze nic sa nepokazi tym, ak sa nespolieha na tajomstvo metody sifrovania, ale len tajomstvo kluca. Mozno to v tomto pripade nepomoze - ako ani 12-bitovy prevodnik nemusi pomoct ak povodny zamer bolo orientacne merat napatie na autotuningovom kapacitore a zobrazovat ho na 4-miestnom dsplayi (modrom, pochopitelne) - a samo osebe to urcite nestaci - aj ten 12-bitovy prevodnik je nanic ak vsetko naokolo sumi ako prasa. Ale zvysuje to pravdepodobnost uspechu za primeranu cenu.

wek