Re: Sporák

LINHART Jiri jirilinhart@post.cz
Úterý Květen 26 07:51:54 CEST 2009

Za svoji praxi jsem videl hodne rozvodu po bytech i v domech ktere byli
delane hlinikem nebo medi. Vim ze dost casto byli rozvody v poradku nebo v
celem byte byla jedna zasuvka kterou casto pouzivali castecne vyhorena, ale
dost casto jsme delali i generalky bytu kde rozvod byl tak maximalne 1mm2
medenym vodicem a jeste opredemym bavlnou a porad ten rozvod fungoval i pro
nove spotrebice s velkym prikonem. Zajimave bylo ze ten puvodni rozvod
nebyval poskozenej, az vetsinou to co se nekdo k tomu pokousel pribastlit.

 S jistemin je to tak ne ze vyrobce si to vymyslel, ale normy rikaji podle
typu kabelu a jeho ulozeni (otepleni a chlazeni vodice) se voli jisteni.
Kdyz revizni technik dobre spocita toto jisteni tak jde pouzit 1,5mm2 CYKY v
omitce jisteni 16A, ale vetsinou pro zasuvky se pouziva 2,5mm2.

JL
----- Original Message -----
From: "DeeJay" <deejay@email.cz>
To: "'HW-news'" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Monday, May 25, 2009 10:05 PM
Subject: RE: Sporák

Jak tu čtu tu hysterii kolem hliníku tak se nestačím divit :-)
Zrovna ted predelavam elektriku asi ve 20let starým domku, instalace je
zatahana solo AL draty v husich krcích a za celou dobu s ni není jediný
problem. Je tedy pravda ,že  na zasuvky vede trojvodicovy rozvod a drat je o
prurezu ktery vypada jako dnesni 4ka - ale musim rict ze na povoleny sroub
jsem nenarazil a to za tech 20let na to nikdo ani nesah. Myslim to bylo
jednou poutahovano po pulroce provozu a jinak je vse OK. Pochopitelne když
už s tim neco delam tak to pretahnu CYKYnou ale ty puvodni draty jsou jako
nový ;-)

Moje rada tykajici se puvodniho rozvodu v hliniku je tedy takova, je li to
tazeno 3vodicove, nejsou-li po ceste dalsi krabice , není-li kabel nekde
vyhřátý a vypadá v dobrem stavu tak klidne ty 3kW utáhne.
Doporucuji změřit průřez - mělo by to být kolem 4ky
Koneckoncu ty průrezy jsou pouze orientační - zní to blbě,ale výrobce udělá
drát co snese dejme tomu 16-20A a pak řekne tohle je CU2,5ka - je to podle
vodivosti kovu atd...
Jistič by měla být 16tka v Béčku a pokud možno dejte nový, bakeliťák bude
určite lítat ven.
Dnes se mohou používat hliníky tuším nad průřez 16 (10) a není s tím vůbec
žádný problém. Krome toho je, tu jak už nekdo psal, podstatný ekonomický
efekt.
Kde na hliník moc nehrají tak to je na východe v bývalém SSSR - cenový
rozdíl prý není tak bolavý a tak vám rádi nachystají CYKY 4x240 :-D
Akorát zkuste tu CU 240tku narvat do rozvadece ....

DJ