OT: 0.25 gramu antihmoty

Daniel Valuch daniel.valuch@orange.fr
Sobota Květen 23 17:48:19 CEST 2009

no film, tak ako aj knihu osobne zaradujem do kategorie zbytocna, ale na
druhej strane to prinieslo dost publicity, co je tiez velmi dolezite.
Film som videl minuly piatok, kedze som cital knihu isiel som tam len
preto ze som bol zvedavy ako tam bude vykresleny CERN. Vacsina zaberov z
experimentu Atlas je autentickych (filmovali u nas). Teda az na tych par
dorobkov na ktorych som sa dost zabavil :-)
Drevenna gula je autenticka, je tam muzeumm, vystavna plocha a
konferencne centrum. Momentalne tam prebieha vystava ku filmu
http://cdsweb.cern.ch/record/1178301?ln=en
http://angelsanddemons.cern.ch/
Aj Tom H. je autenticky
http://cdsweb.cern.ch/record/1166534?ln=en
http://cdsweb.cern.ch/record/1161352?ln=en
Pristupova sachta dole do Atlasu je tiez autenticka
http://cdsweb.cern.ch/search?ln=en&cc=Photos&sc=1&p=atlas+shaft&f=&action_search=Search&c=Photos
Este nezlozeny detektor Atlas je tiez autenticky
http://cdsweb.cern.ch/record/1110954
http://cdsweb.cern.ch/record/1035459
http://cdsweb.cern.ch/record/1094532
je tam pekne vidiet End Cap
http://cdsweb.cern.ch/record/1035458?ln=en
http://cdsweb.cern.ch/record/1047416?ln=en
Vo vnutri okolo experimentu je to uz trochu nainvnejsie. Normalne to tam
vyzera nejak takto
http://mediaarchive.cern.ch/MediaArchive/Photo/Public/2006/0611038/0611038_05/0611038_05-A4-at-144-dpi.jpg
a pocas prevadzky je tam srtiaca radiacia. Filmari si tam do steny ale
dorobili riadiace centrum s aplikacnym softwarom ala kriminalka las
vegas. Tie preblikujuce obrazky a zvysujuce sa cisla na monitoroch boli
celkom komicke.
Zabery z tunela su tiez autenticke
http://mediaarchive.cern.ch/MediaArchive/Photo/Public/2008/0811003/0811003_01/0811003_01-A4-at-144-dpi.jpg
az na ten heliovy opar klesajuci zo spodu magnetu, toto sa v tuneli
stalo len raz minuly september a este stale to opravuju :-))
uroven radiacie v tuneli pocas behu urychlovaca tiez nie je moc zdrava,
ale ti vedci ktorym navliekli biele plaste su asi nejaky odolny druh.
Snimace ocnej zrenicky su tiez na identifikaciu pri vchode do LHC
pouzite, ale tie co mame my nemaju dole misku na krv tak ako vo filme :-)
http://cdsweb.cern.ch/record/978809?ln=en
Co ma na tom ale najviac pobavilo bola ta takmer pravouhla odbocka do
vyrobne antihmoty. Vsetky tie magnety su tam na to aby udrzali
obiehajuci zvazok na polomere 4.5km a aj na to potrebuju vyvinut 8.5
tesla. Takze taka pravouhla odbocka by potrebovala nejaku malu
neutronovu hviezdu aby ich dokazala zatocit.
Potom preleti zvazok niecim, tri kanistre pohanane 9V baterkou urobia
cink a 0.25g antihmoty je na svete :-) Ked bola zenska dole pod
vatikanom a nasli ten vybity kanister uz to vyzeralo ze z vacku vytiahne
krabicku novych bateriek a zachrani svet, bohuzial sa to nejak zvrtlo a
potrebovali k tomu aj helikopteru...
V kazdom pripade prve 3 minuty ked ukazovali cern ma celkom pobavili,
zvysne 2 hodiny som tam nejak vydrzal. Film technicky spracovany dobre,
ale obsahovo neuveritelna sprostost (IMHO). Keby tam nebol zobrazeny
cern na co som bol zvedavy tak za to kino peniaze urcite nedam.
b.