OT Zubni kaz a zubni kamen

Jan Kral kral@fortech.cz
Pátek Květen 22 17:25:51 CEST 2009

Zaznelo tady spousta veci a myslim, ze skoro nic z toho neni pravda

1. proc zubni kaz nezaroste zubnim kamenem? - v otazce je chybny predpoklad, zubni kaz samozrejme muze zubnim kamenem zarust bez vetsich potizi, coz samzorejme neznamena, ze se vyresi potize, ktere zubni kaz zpusobuje
2. amalgam drzi v zubu lepe nez fotokompozit - zase spatne, protoze fotokompozitni materialy se spojuji primo se zubni sklovinou a tudiz drzi lepe, amalgam se se zubni sklovinou nespojuje, takze musi byt otvor v zubu udelan s podsekrivymi stenami a plomba drzi v zubu pouze mechanicky
3. teplotni roztaznost amalgamu - praskani zubu neni zpusobeno rozdilnou teplotni roztaznosti, ale tim, ze je v zubu prilis velka dutina a tim padem je zub mechanicky natolik zeslaben, ze neni schopen prenest zvykaci tlak
4. trvanlivost novych plomb - dotycny, ktery vyslovil tuto hypotezu ma ve svem dalsim textu rovnez odpoved proc tomu tak je, amalgam musi byt dukladne zhutnen do kavity, aby vydrzel
5. problemy lidi u zubaru - to bude asi podobne jako v jinych profesich, jsou dobri a spatni (pak jeste asi i skveli a totalni neschopni) a zalezi na koho natrefite
6. rust kazu na velikost otvoru nutneho pro plombu - velikost otvoru je zavisla na tom, jak moc dentinu je zkazeneho, samotny otvor , ktery je videt zvenku nerika nic o tom, kolik dentinu je zdraveho a kolik jiz zkazeneho.
7. navsteva na jedno odpoledne je resenim na dalsich 20 let - to leda v pripade ze ma dotycny velmi zdrave zuby, je pravdou ze jsou i taci, kteri po mnoha letech bez navstevy u zubare a nasledne prohlidce nemaji zadny problem

Zminena fluorizace skutecne funguje a dalsi moznosti je tzv. peceteni fisur, kdy se do jamek v zubech aplikuje specialni lepidlo, ktere zabranuje pristupu bakterii k povrchu zubu v prave namahanych castech

Kdyby mel nekdo treba i nejaky specialni dotaz ohledne tematu, muzu zprostredkovat kvalifikovanou odpoved, mam to doma vedle sebe

S pozdravem JK