RE: Domovní rozvod 12V

Pavel Novotny novotny.pp@atlas.cz
Úterý Květen 12 10:49:18 CEST 2009

ad a) s minimem vybaveni. Nejaky meric spotreby ala Lidl za 400, tim merime
okamzitou spotrebu a na sekundaru to mame klasika napeti x proud pomoci
nejakeho multimetru.

Ten klestak neumi TrueRMS tzn. na mereni na AC stejne spise orientacni,
radeji kupte http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15220 je to to same
za 50% ceny.

ad b) to musite vyzkouset, moznosti gelovka (vybita) + privody maji min
odpor a to muze zdroj vyhodnotit jako zkrat nebo pretizeni na vystupu a muze
se vypnout nebo nemusi, ale muze mu to vadit. Dalsi moznosti je, ze baterka
stahne napeti na napajeci lince tak nizko, ze ostatni napajene drobnosti
(kamery) to nevydejchaji a prestanou ukazovat. v realu to muze fungovat bez
problemu protoze odpor gelovky + privodu bude dostatecne omezujici pro max.
proud.

ad c) tim se nema cenu vzrusovat obecny pulsni zdroj muze mit na vystupu
nejaky zatezovaci odpor, obecne i lin. stab bude mit na vystupu nejaky
odporovy delic pro snimani napeti, ale diodou to resit nema cenu vice
ztratite pri beznem napajeni kdy prijdete o 0.3 - 0.7V.

ad d) to prijde na to cemu rikate idelani zdroj,  cemu idelani ucinnost/
zivotnost zdroje a cemu idelni pomer vykon/cena. Ja to resil s ohledme na
pokud mozno zivotnost v radu desetileti s tim, ze kdyz zdroj klekne tak tam
po dobu opravy musi jit strcit cokoliv co je doma tzn. nejspise zdroj z PC
nebo i nabijecka od auta. Kdyz se podivate na komercni nabidku zdroju tak
zjistite, ze ucinnost je az to posledni co vyrobce zajima zvlaste u takto
malych zdroju je ucinnost rekneme, 60% max. (respektive ja kdyz me to
zajimalo promeril cca 6 ruznych zdroju a vysledky  45-60% pri tech 1-2A)
Dalsi veci je zivotnost, nevim proc , ale zdroje i velice renovovanych
vyrobcu pri trvalem provozu vydrzi max. 5 let (cest vyjimkam). Prikladem
budiz zdroje v 3Com LAN prvcich, jsou reseny na prvni pohled pomerne
robustne, Cu chladice, kvalitni a velke C, ale stejne jich vetsi cast do
5let odejde a prave nejcasteji na vyschly elit ci vyhraty R. Zkratka vyrobce
resi zcela jine priority nez je prodat nesmrtelny zdroj s ucinnosti pred
90%. Prikladem budiz zdroje s lin. stab. kde vyrobce pouzije katalogove
zapojeni v kterem vyrobce IC odporovym delicem na snimani vystupniho napeti
resi i min. zatez zdroje (R1=240Ohmu), je to sice blbost, ale pokud ma
odporovy delic 3k tak na 13.5V to rocne dela cca 0.5kWh , drobnost, ale
velke uspory se skladaji z takovych  drobnosti.

Ja nakonec pouzil toroidni trafo + step-down menic , tusim, ze nekdo z
konference na toto tema  publikoval zdroj v nejakem lonskem amaru, me reseni
je podobne , i zde je co vylepsovat, misto diod lze pouzit FET diody, ale
zde to, u takto malych odberu, jsou jiz uspory pro uspory  i kdyz ... :-).
FET ma rekneme 8mOhmu a me diody z pulsnich zdroju 0.35V pri 2A ......

Zakladni otazka je jake ucinnosti je vubec realne dosahnout rekneme zdroj
12V 2A .

Klasicka koncepce:

Toroidni trafo 85%

Diody Low Drop Schottky lze pri 2A najit 0.27V

Step-down 85%

Celkova ucinnost 72% s tim, ze pri vrcholne optimalizaci, za kazdou cenu,
lze pridat rekneme 7%.

Jak to vypada u pulsnich zdroju to necham pripadne na nekoho jineho.

PN