příklad z matematiky

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Čtvrtek Březen 12 12:14:14 CET 2009

> Ještě jednou se omlouvám, ale mám tu ještě dva příklady s kterými si opravdu
> nevím rady
>
> 1) Při výrobě součástky je třeba provést čtyři operace A, B, C, D, pro které
> platí ásledující podmínky:
>     a) Operace B nesmí být první
>     b) Operace A nesmí být poslední
>     c) Operace C musí předcházet operaci D
>     Kolik různých postupů existuje?

Zdravím,
  zde bych postupoval takto:
    1) Celkový počet permutací 4 prvků je 4! = 24.
    2) Pokud B je první, zbývají permutace zbylých tří prvků, tj. 3! = 6.
       Odečteme.
    3) Pokud A je poslední, opět zbývají permutace zbylých tří prvků, čili 3!.
       Odečteme.
    4) Poslední podmínku jsem řešil výčtem zakázaných stavů (sorry, lépe mne
       to už nenapadlo):
       DCxx, DxCx, DxxC, xDCx, xDxC, xxDC. Opět 6 stavů.
    5) Výsledek mi tedy vyšel 24 - 6 - 6 - 6 = 6 :-).

> 2) Kolik přirozeých čísel větších jak 15 lze vytvořit z číslic 0, 1, 2, 3,
> 5, jestliže se žádná číslice nesmí opakovat?

  Nad tím se mi už nechce lámat hlavu :-).

> Pánové děkuji předem za pomoc

Zdraví Pavel Troller