CPLD, FPGA vubec nic o tom nevim

Daniel Valuch daniel.valuch@orange.fr
Úterý Březen 10 19:09:11 CET 2009

pouzitie CPLD je pomerne jasne, implementuje sa tam nejaka mala logika.
Napriklad ochranne obvody (ktore musia mat presne definovane chovanie),
male kodery/dekodery, citace a ine blbiny.
Co sa tyka FPGA aplikacii je vela, tazko povedat co je este jednoduche a
co nie :-) znova, pouzivaju sa tam kde je pouzitie vykonnych procesorov
alebo DSP procesorov nevyhovujuce.
Napriklad aplikacie ktore pracuju s velkymi datovymi tokmi, ktore robia
narocne matematicke operacie, kde je potrebne masivne paralelne
spracovanie, vysoka priepustnost, nizke procesne oneskorenie, plne
deterministicke chovanie definovatelne az do urovne jednotlivych hran
hodinoveho signalu. Zaradil by som sem aj spominane radice pamate a pod.
Tato skupina by sa dala nazvat "rychla logika" a prekryva sa so
"spracovanim signalu". Vo vseobecnosti aplikacie kde je pomerne dobre
definovany vztah medzi vstupnymi a vystupnymi datami. Vnutorna struktura
je optimalizovana na logiku, alebo obsahuju specializovane bloky pre
spracovavanie signalov.
Dalsou skupinou aplikacii su "komunikacie aplikacie", spracovavanie a
routovanie rychlych seriovych tokov (napr. 10G ethernet) a podobne.
Tento typ FPGA ma potom priamo hardwarovo implementovane napriklad
ser/des prijimace velmi vysokych rychlosti, uz aj s "predzutim"
spracovanych dat (chybove korekcie, kodovanie etc.)
Na co FPGA nie su (zatial) vhodne su ulohy s velmi sofistikovanymi
algoritmami, ktore sa typicky programuju do procesorov. Na trhu su FPGA
specializovane na tieto tri spominane typy aplikacii. U niektorych
modelov je priamo na cipe implementovany procesor na riesenie
zlozitejsich uloh ktore nie su casovo narocne.
b.

Mozem vam dat par prikladov na co sa FPGA pouzivaju u nas, len u VF
systemu pre LHC, ktory je jeden z velmi malych systemov je pouzitych
okolo 900 roznych FPGAciek :-)