Problem s ATMega16 PortA

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Úterý Březen 10 08:36:45 CET 2009

Ano, toto je standardne zapojenie, ktore by malo byt relativne bezproblemove.

"Funguje to", pan kolega Babjak, nie je ziadny argument. Vase riesenie fungovalo viacmenej nahodou - napajali ste LEDky zo zdroja, cez VCC pin MCU, cez vnutorne prepoje na cipe, cez vystupny tranzistor cipu, cez diodu tvorenu B-E prechodom NPN tranzistora, cez LED, cez naplno otvoreny PNP tranzistor do zeme. Tym jednocipom tecie neprimerany prud a na LEDke je neprimerane napatie a tecie nou zrejme aj privelky prud (to sa moze prejavit neskor na zivotnosti LEDky). Zatial Vam to nezhorelo zrejme vdaka slabemu zdroju a velkym odporom privodov. To nech je Vam varovanim aj do buducnosti - celkovy odber Vaseho displaya, ak ma ako-tak svietit, tak je okolo 1-2A, a to v brutalnych pulzoch - a to uz nie je na rozvadzanie v tom nespajkovacom poli. Naviac ratajte aj s tym, ze to teplo sa niekde stratit musi.

To riesenie od pana kolegu Novaka je standardne, ale ma nevyhodu v tom, ze musia byt odpory pomerne presne, rovnake, a napatie na tranzistoroch musi byt vsade rovnake a konstantne. S bipolarnymi tranzistormi je este jedna potiaz, a to je pomale vypinanie zo saturacie. To pri vysokych rychlostiach multiplexu zacne sposobovat "duchov" (slabo svietiace LEDky ktore nemaju svietit). Ale to v prvom kole nemusi byt problem.

Este je aj take riesenie pouzit obvody urcene presne pre tento ucel - TI, Maxim, Toshiba, Allegro. Robia aj priamo obvody pre multiplex, a aj rozne viacnasobne prudove zdroje (potom odpadaju problemy so seriovymi odpormi). Problemom je drogeriova dostupnost.

Ako som bol spominal, mnohym problemom sa da vyhnut aj pouzitim priameho budenia LED, bez multiplexu, ale to samozrejme nejde u hotovych LEDkovych "kociek".

wek