OT blba otazka, was: odkial mam vediet co bol subject ked tam bolo len Re: ? :-)

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Sobota Březen 7 13:07:17 CET 2009

Puvodni zprava ze dne 7.3.2009 od Pavel Troller:

> Zdravím, ano, už jsem si taky všimnul, že některé weby v poslední
> době "zchytřely" a že umí hezky modifikovat část stránky podle
> "vývoje situace". Myslím, že AJAX je rozumná extense, protože je
> podporovaná většinou moderních browserů a hlavně je multiplatformní.
> Takže rozhodně nic proti.

Ano, presne tak.

> Ovšem rozhodně jsem všema dvaceti prstama proti ActiveX a VBS, asi
> tušíte, proč :-). Tyhle technologie bych chápal ještě na firemním
> intranetu, kde politika firmy jednoznačně určuje prostředí intranetu
> (u nás tohle máme a tak za mne holt některé agendy vyplňuje šéf :-)
> ). Ale ve veřejném, otevřeném Internetu to skutečně nemá co dělat,
> protože to je totální nestandard.

Kazda technologie ma sva pro i proti. I ty nestandardy (v uvozovkach)
maji nekdy znacne vyhody. Ja uz to ted na webu nemam, nicmene jednou
jsem na jeden svuj web zajistujici distribuci ucetniho software dal
ActiveX prvek, ktery delal instalaci toho ucetniho programu a znacne
ji zjednodusoval. Misto stahovani sis naklikal typ programu a on ho
nainstaloval. Neocekaval jsem nejake hromadne pouzivani a dal jsem to
tam vicemene proto, ze to pro me nebyla zadna velka prace navic. Casem
jsem ale zjistil, ze to pouziva docela dost zakazniku a jsou s tim
velmi spokojeni. Treba jednou jsem tam zapomnel aktualizovat udaje pro
nejnovejsi verze a oni volali jako sileni, ze jsou na to zvykli a ze
to ted nemohou pouzit. No a kdyz jsem to pak po mnoha letech daval
pryc, protoze se mi to nehodilo do stavajici koncepce webu, tak take
dost frflali.

Ono se proste neda rict, ze to nema na otevrenem internetu co delat.
To jednoduse neni pravda. Cokoliv nekomu usetri praci, pomuze, udela
radost, ma nejaky smysl, muze na internetu byt. Nechal bych na
provozovatelich internetovych aplikaci, webmasterech, koderech, co
budou pouzivat pro prezentaci svych myslenek a informaci, a na
uzivatelich techto aplikaci, co budou schopni a ochotni akceptovat.
Tohle je pouze o nabidce a poptavce.

Jestlize chces, abys mel hodne navstevovany web, musis ho tak proste
postavit. Pak budes hledat zpusoby, jak navstevnost zvysovat, a
zaroven zjistovat, proc ti tam neleze nekdo, koho bys tam rad mel. Na
druhou stranu, pokud stavis web pro uzsi skupinu zakazniku, pak znas
jejich potreby i moznosti a muzes je takto vymezit. A pouzit
technologie, ktere maji k dispozici prave tito zakaznici.

Napriklad muj web s distribuci ucetnich programu navstevuje 79%
zakazniku s Internet Explorerem, 17% s Firefoxem, 3% z nich ma Operu,
1% nejaky Mozzila kompatibilni prohlizec a pod 1% Chrome. To pro me
znamena, ze musim sve webove stranky na tomto webu testovat hlavne pro
Internet Explorer a pro Firefox, trochu na Operu. A na Chrome se muzu
zatim uplne v pohode vykaslat.

Tito zakaznici maji v 99% operacni system Windows, 1% neni znamo a pod
1% Linux. To je i logicke vzhledem k cilove skupine. A znamena to pro
me zaroven to, ze kdybych se dnes rozhodl umistit na tento web nejaky
ActiveX prvek, ktery by nejakym zpusobem zakaznikum pomahal, byla by
zde pomerne velka sance, ze jej nebudu delat zbytecne, ze jej bude
vyuzivat hodne zakazniku - vzhledem k Windows a Internet Explorer.
Take bych si to klidne mohl dovolit udelat.

Dale mam informaci, ze nejvice pouzivane rozliseni mych navstevniku na
tomto webu (34%) je 1024x768, druhe nejpouzivanejsi (24%) pak
1280x1027. Dale je tam spousta ruznych takovych tech "wide" formatu.
Ale co me hlavne zajima, ze nejnizsi rozliseni 800x600 pouziva 4%
navstevniku. Takze podle toho se mohu opet odrazit a udelat svuj web
tak, ze bude siroky pro horizontalni rozliseni 1024 bodu. Ta 4%
navstevniku si to holt posune posuvnikem, pripadne zmensi, zatimco 96%
jich bude happy, uvidi muj web v nejlepsi podobe.

Kdyz se podivam na podporu Flashe, pak Flash podporuje 98% ze vsech
navstevniku, protoze u 2% neni znama verze. Mohu si tedy dovolit
pouzit Flash bannery a audiovizualni pruvodce, neni zadny problem.
Navic 61% navstevniku tohoto webu ma nejnovejsi verzi 10. Nejstarsi
verzi 6 ma jen 3% navstevniku. Kdyz to vsechno udelam ve Flash 6,
nemam nejmensi problem.

Mimochodem, Javu podporuje 93% navstevniku tohoto webu, 7% nikoliv.

Ale co tim chci vlastne rici - proste technologie pouzite ve svem
webovem navrhu je treba podridit svemu ucelu a navstevnikum, kteri
budou muj web pouzivat. S tim, ze se to muze samozrejme casem menit.
Rozhodne bych se ale zdrzel jednostrannych prohlaseni, ze neco na web
nepatri, bez dalsiho urceni cilove skupiny navstevniku.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz