OT Digitalne fotaky, co nam vadi Was: OT Tak som zase naletel svojej vlastnej naivite (iPod Shuffle II)

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Středa Březen 4 12:22:24 CET 2009

:-) Původně jsem vedle toho vzorce napsal "při u<<Uo". Pak jsem to ale zas
smazal, protože mi došlo, že napětí na kondenzátoru je vždy integrálem
prošlého náboje, tzn. při jakémkoli průběhu proudu vždy dostanete průměrný
proud za celé měření.

Pro Sony to tedy dopadne takto:
Vám vyšlo 150 kOhm, mě vyšlo 9,4 uA. Obojí v rozssahu napájení 2,4-0,4 V.
Uprostřed leží 1,4 V. Průměr bude o něco vyšší, protože průběh napětí na C v
RC článku je poněkud vyboulený. Vynásobením 150k a 9,4u, dostaneme 1,41. To
je trochu moc blízko - foťák není odpor:-) Chtělo by se dodat, že je to tedy
téměř přesně proudový spotřebič, ale vyvozovat cokoli o průběhu z průměrného
odporu a průměrného proudu je trochu unáhlené:-)

Pznámka:

Jestliže je na 2 tužkovky, mělo by se napětí při měření ponechat nad 2 V.
Při těch 0,4 už spoustou součástek stejně nebude procházet proud. Řekl bych,
že už pod 1,5 se budou dít docela zajímavé věci, které s normální funkcí
foťáku nemají moc společného.

Na druhou stranu se porovnáním měření při takto různých napětích dá určit,
jaký podíl na odběru má nějaký přímo zapojený odpor (např. dělič na vstupu
AD), ... což může zkončit rozebráním foťáku a výměnou inkriminovaných odporů
za vyšší:-)

Závěr: Obě metody jsou správné. Obě správně fungují jen ve smysluplném
rozsahu napětí. Oběma pomůže větší kapacita, nebo kratší čas.

PH

From: "Miroslav Šinko" <sinkomiro@gmail.com>
No toto plati, pokial viem, pri konstantnom nabijacom prude. Ale ked
mam zdroj konstantneho napatia, odpor a kondik, tak ten kondik sa
nabija, t.j. stupa na nom napatie, t.j. klesa prud v obvode a plati
vzorec s "e". Ten vzorec, co ste uviedli sa da s malou chybou uplatnit
len pre male delta U. Pre tie mV, co som nameral na Canone sa to
pouzit da (a aj vyjde cca 1nA), ale pre kontrolny prepocet a meranie
na Sony uz nie.