OT Tak som zase naletel svojej vlastnej naivite (iPod Shuffle II)

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Neděle Březen 1 02:06:30 CET 2009

Puvodni zprava ze dne 1.3.2009 od HW CNCnet.info:

> Nejsem odbornik na aut. pravo, ale prijde mi, ze cizi MP3 na ktere
> majitel PC nema pravo v poradku nejsou. Nevim zda z hlediska prava
> je rozhodujici ze tam ty soubory budou jen po dobu grebovani a nebo
> si je tam nechate mesic abyste si je tam priste az zase prijedete
> mohl stahnout a bratr vam da jen cestne slovo, ze je nebude
> poslouchat.

Zakoupenim toho prehravace i toho pocitace i dalsich datovych ulozist
a nosicu jsi zaplatil nemaly autorsky poplatek prave pro ucely tzv.
zakonnych kopii pro soukrome pouziti.

Tyto zakonne kopie obnaseji treba to, ze si zridis nekolik kopii, abys
mohl zakoupenou hudbu poslouchat, kdekoliv te napadne a z cehokoliv te
napadne. Tedy si ji nahrajes na flashku pro autoradio, na CD-R pro
CD-menic do druheho auta, na pevny disk pocitace, na pevny disk do
sveho domaciho hudebniho centra, na CD-R do garaze a do dilny, do
svych MP3 prehravacu, do navigace, do lednicky, do mikrovlnky apod.

Dale se predpoklada pouziti v ramci sve rodiny ci svych blizkych, jak
chces. To znamena, ze tu hudbu nebudes poslouchat jen ty, ale bude ji
poslouchat i tvoje zena, tve deti a klidne tvuj bracha. Pokud prijde
na navstevu soused, pak tu hudbu uslysi i soused.

Jestlize mas zakoupene napriklad hudebni CD nebo DVD nebo cokoliv, tak
takovy originalni nosic uplne normalne muzes donest ke svym kamaradum
a muzete si hudbicku poslechnout nebo na film podivat, az prijdete
domu z hospody nebo z prace. Dokonce takovy nosic muzes Frantovi
pujcit treba na tyden a muze si to poslouchat doma s manzelkou...

Nesmis delat verejnou produkci, nesmis si doma zridit kino, zvat
divaky a vybirat za to vstupne. Ale jinak muzes s tim zakoupenym
nosicem nakladat uplne normalne podle autorskeho zakona. Presne z
tohoto duvodu platis ty silene prachy z prazdnych nosicu a flashek a
SD karet a pevnych disku a vypalovacek.

Tak a ted k jadru pudla:

1. Kdyz svemu kamaradovi Frantovi pujcim sve originalni zakoupene CD s
nejnovejsim albem sveho oblibeneho interpreta, aby si ho doma pustil,
coz je uplne normalni a legalni pouziti v souladu s autorskym zakonem,
absolutne me nezajima, jestli si on vytvoril nejakou zakonnou kopii
pro soukrome pouziti, a nebo jestli si poridil nejakou nezakonnou
kopii a hodla ji dale nelegalne sirit. Moje pocinani bylo v souladu se
zakonem a jestli on zakon porusil, to neni moje vec (pokud bych to
primo nevedel, pak bych to hlasit musel). Asi jako kdyz mu pujcim
kruzitko a on ho manzelce pichne do zadnice. To je jeho problem, ne
muj. A problem ochrancu autorskych prav - at si oni sami honi Frantu.

2. Co je hernajs Apple do toho, jak s hudbou zachazim? Jakou hudbu
mam, kde si ji chci poslouchat, kde si ji chci do zarizeni nahravat,
kolik mam pocitacu, k jakemu to chci zrovna pripojit? Neco si koupim,
zaplatim za to penize, a Apple me bude hlidat a omezovat?

Tady ten kolega psal, ze si koupi CD cestou k brachovi a chce si ho na
tom jeho pocitaci nacpat do prehravace. Kde je problem? A co je komu
do toho, jestli je to legalni nebo ne? Co je komu do toho, jestli si
bracha CD poslechne? Proc si Apple chce hrat na policajta?

Je pro to samozrejme velmi jednoduche vysvetleni, Apple je predevsim
prodavac te hudby, takze ji chce prodat co nejvice. Ani mu nejde o to,
ze by chtel chranit nahravaci spolecnosti, na to jsou kratke i ty
spolecnosti, natoz Apple. On chce jen vydelavat pro sebe. Ona take
situace v USA je malinko jina, kdyz tam ta hudba stoji par susnu. Ale
i tak, treba me by tohle odradilo, protoze ja jsem zastancem
autorskeho prava, mam vsechno legalni. A prave proto nesnasim
ptakoviny, ktere me jako legalniho uzivatele v cemkoliv omezuji a
obtezuji. Zatimco zlodeji si to stejne kopiruji a na vsechno kaslou...

To je velice dobre, ze tu tahle diskuze probehla, protoze tohle muze
otevrit oci spouste potencionalnich zakazniku Apple, kteri se treba
prave rozhoduji, jestli si neco takoveho koupit. Mit takove informace
je velmi dulezite, protoze kdyz uz to maji doma, je pozde, pak se s
tim musi nejak smirit a treba to pak i budou vychvalovat, aby nemuseli
priznat chybu, ze koupili spatne.

Tim vubec nerikam, ze to nekomu vyhovovat nebude, ani ze soucasni
majitele jsou blbci - to uvadim pro pripad podobnych smyslenych
reakci. At si kazdy pouziva, co chce, je to jeho vec, ja nikoho
nesoudim a nejsem tu od toho. Ale jak rikam, je dobre to vedet predem:

Treba ze kdyz jsem mel telefon Nokii a chtel jsem si ji u tchyne na
navsteve nabit, stacilo si od ni pujcit jeji nabijecku na jinou Nokii.
Kdyz si tam chci nabit SmartPhone, staci mi na to USB kabel a soupnout
ho do pocitace.

No a take je dulezite vedet, ze kdyz si budu chtit nakrmit u tchyne
iPod, musim s sebou donest software iTunes, musim ji ho natahnout do
pocitace, a pak sice prijdu o svou hudbu, ale muzu si tam dat nejakou
jinou, a doma zase smazat tu novou a dat tam tu svoji puvodni a po
ceste zakoupena cedecka nagrabovat znovu.

Ted jiz to vim.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem