OT: pneu

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Čtvrtek Červen 25 19:25:03 CEST 2009

Na *lade (makcen na l :-) )* predovsetkym nejazdim 30km/h. Ak Vy na svojich super zimnych pneumatikach jazdite na lade 30km/h, tak mi prosim oznamte, kade chodite, aby som od Vas mohol dodrzat bezpecnu vzdialenost 17 km; bude to tak lepsie aj pre mna aj pre Vas. (Dobre, ano, je to flame - predpokladam, ze ked mate viacrocne skusenosti so zimnym jazdenim v hornatej oblasti, tak na lade jazdite opatrnejsie nez 17m odstup pri 30km/h).

Ano, 17m na lade a cerstvom snehu je prekliato malo aj so zimnymi pneumatikami a pri 30km/h; ano, su aj tu v Bratislave debili ktori toto nechapu, a presne kvoli tomu je tu vzdy v prvy den ked nasnezi alebo je namraza tolko nehod. A 30km/h pri celnom naraze po zosmyknuti sa z cesty do stromu pri ceste znamena roztrieskane auto a opalenu ruku od pyropatrony airbagu (ak si teda myslite, ze Vas zachrani tento druh techniky).

Ano, bohuzial, kto jazdi za Vami je tazke ovplyvnit. Z tohoto hladiska je dobre nutit vsetkych do zimnych pneu, to urcite ano; bohuzial sa to deje kampanou, kde sa zdoraznuje ta technika, a pritom by sa malo zdoraznovat to, ze prvorade je mysliet.

Ale uz ked ste tu stranku uviedli, nech su cisla na nej akekolvek a z akokolvek hodnoverneho zdroja, zacitujme z nej este toto:
# 8 mm: 100 %
# 6 mm: 120 %
# 4 mm: 150 %
Toto mi pripada ako doveryhodny udaj; aj ked povedzme konkretne cisla mozu byt vycucane z prsta, zhruba by to tak mohlo sediet.

Predpokladajme, ze tych 35m vs. 43m rozdielu brzdnej drahy zimnej a letnej pneu pri 50km/h na snehu bolo uvedenych s novymi pneu; t.j. ak zimne ojazdite na 4mm (co je pri zimnej jazde na sotoline apod. coby dup), z 35m je zrazu 52m. A toto su vsetko "synteticke benchmarky" - v skutocnosti sa tie podmienky - cesta, vozidlo, okolnosti - prudko menia, to sa nejakymi percentami a metrami a "doporucenymi sekundami" nahradit neda.

Ja som tym tam dole nepovedal, ze zimne pneumatiky sa daju plne nahradit technikou jazdy, ale to, ze tie pneumatiky nenahradia myslenie. Ak niekto nevie dodrzat bezpecnu vzdialenost s ohladom na stav vozovky, pneumatik, rozhladu, atd.atd. (ano vsetky tie nudne frazy co ti hnusni nenavideni policajti pouzivaju, kupodivu to suvisi s fyzikalnou realitou), tak ho zimne pneumatiky samo osebe nezachrania.

Ospravedlnujem sa za rozsiahlu reakciu, ale jazdim bohuzial ovela viac nez by som chcel, v ovela drsnejsej premavke nez by som chcel, priznavam otvorene, ze som zly vodic, a velmi sa bojim. Uz sa tesim na den, ked auta zacnu jazdit same... ;-)

wek