Linux - civilizacni sok

Zdenk Materna zdenek.materna@gmail.com
Pondl erven 22 16:32:55 CEST 2009

Zdravím,

donedávna jsem měl taky Gentoo. Několik let na desktopu a teď asi rok na
notebooku. Jenže bohužel poslední dobou nemám moc času na hraní, tak Gentoo
nahradilo Xubuntu (Ubuntu s XFCE). Ale chyba lávky, zjistil jsem, že mi teď
nějak chybí každodenní kompilování a nejnovější verze oblíbených programů (v
Ubuntu je Eagle čtyřkové řady), takže pro změnu ve volných chvílích šmejdím
po netu a hledám repozitáře s aktuálními verzemi oblíbených programů. No a
říkám si jestli to přes emerge nakonec nebylo jednodušší... :-) Nicméně u
Ubuntu mě mile překvapilo, kolik věcí funguje bez vynaložení zvláštního
úsilí. S úspěchem jsem ho nainstaloval na počítač bratrovi (ten předtím
používal Win) a otci, který byl do té doby počítači nepoznamenaný. Zatím
jsou oba spokojení. Otec se vždycky ohromně diví, když mu známí líčí, jak se
jim sesypal počítač - to on vůbec nezná :-) Kamarádka zase poměrně úspěšně
používá Zenwalk . S Mandrivou mám bohužel taky špatné zkušenosti, takže teď
známým nabízím zásadně Ubuntu.

A abych přispěl svoji troškou do flamu, shrnu, proč používám Linux já:
centralizovaná správa a aktualizace programů, možnost vybrat si vyhovující
GUI (KDE, WindowMaker, XFCE), odolnost proti virům, snadnost konfigurace
(opravdu, radši píšu, než klikám) rychlost a především možnost učit se nové
věci. Určitě by se toho našlo ještě mnohem víc. Linux mám cca 6 let a nic mi
v něm nechybí. V případě krajní nouze startuji virtuální stroj s Windows XP
- nějaké projekty do školy apod. Krom výše vyjmenovaných výhod se mi prostě
líbí myšlenka open source a proto ji podporuji tím, že to používám.