Zesileni signalu GSM v budove

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Úterý Červen 9 15:36:50 CEST 2009

Zdravím,

> Dobry den
>
> Mam jeden barak kde je slaby signal GSM . Zelezobetonove stropy
> a podlahy a kolem dokola jako ozdobny architektonicky prvek jsou
> kovova sita cca 0.75 metru pred okny. A uvnitr je slaby signal
> na mob. telefonech.

Ano, známe takové situace.

> Neznate zpusoby jak se tohle obvykle resi ? Nalezl jsem nejaky
> GSM repeater na HW.cz , je na 900MHz , cena neni tak strasna.
>
> Ale neni mi u toho uplne jasnych par veci - 900MHz bude fungovat
> pro vsechny opratory ? Nebudu potrebovat jeste jednou neco na 1800MHz ?

Na to není tak jednoduché odpovědět. Např. v Praze vysílá Voda jen na 1800
(až na řídké výjimky), dále do toho už asi chtě nechtě musíte zahrnout
UMTS atd. Rozhodně bych do pure 900 technologie neinvestoval.

> Jak je to s legalnosti provozovani tehle veci ? Vlastne tim
> vysilam v pasmu ktere patri operatorum - smi se to vubec ? Nejakou
> homologaci jsem tam nenasel.

Podle mne je to nelegální a může se to stát zdrojem rušení, např. v určitém
okolí kolem vaší budovy může vzniknout interference vašeho a původního
signálu a může způsobit hluchá místa/výpadky atd. Pokud nemá zařízení
prohlášení o shodě (jako má třeba dnes každý mobil), nemůže být provozováno
bez výslovného svolení operátora.

> Je u toho vzdy venkovni smerova antena, to znamena ze musim 'najit' BTSku.
> Je obvykle ze na jedne lokalite sidli BTS vsech tri operatoru nebo se tim
> v podstate pichnu na jednoho a pro ostatni mam smulu ?

Naopak je to krajně neobvyklé, všechny operátory na jednom stožáru najdete
leda tak v nějakých CHKO, kde jim víc nedovolili, ale ve městech či běžném
terénu rozhodně ne. Takže byste musel provozovat tři tyhle systémy, pro
každého operátora jeden...

> Co by jste mi doporucili za reseni ?

Pokud je mimo budovu skutečně DOBRÝ signál, lze zvolit pasivní retranslaci.
Na střechu se umístí slušná všesměrová dvoupásmová anténa, připojí
se na dobrý (hodně dobrý, nízkoztrátový) koax a v budově se na vhodná místa
umístí obdobná anténa. Toto zařízení může fungovat pro všechny operátory
naráz a všechna pásma současně. Ovšem samozřejmě asi nepokryje celý betonový
barák, možná to bude chtít takovou anténu dát minimálně na každé patro, nebo
i více na patro (a každá bude mít svoji vnější anténu a svůj samostatný svod).

Zdraví Pavel Troller