Nahrada za kalafunu

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Pátek Červen 5 18:28:33 CEST 2009

> Kalafuna, je destilat z pryskyrice borovic. Ziskavase z borovicoveho dreva
> pri vyrobe bunicicny. Chemicky jde o smes organckych kyselin. Pro pajeni se
> vyuziva toho, ze tato smes pri zahrati na teplotu kolem 200C silne rozpousti
> oxidy kovu.
> Co tim chci rici, jak kalafuna na prase tak na smycec basy nerkuli klasicka
> kalafuna na pajeni je porad jedno a to same.
> Pokud vam ta vase basova smrdi jinak, je to ciste tim, ze vyrobce pouzil
> pryskyrice z jineho druhu borovice, tzn. nezalezi ani tak na tom, ze jde o
> kalafunu na basu jako na vyrobci te konkretni.

Zdravim,
  tak docela bych s Vámi nesouhlasil.
  Podle Vašeho názoru by asi bylo možno nalít do benzinového motoru mazut nebo
možná i asfalt a čekat, že pojede stejně dobře jako na Natural 98 :-).
  Já tím chci říci, že jednotlivé druhy kalafuny se liší hlavně tím, za jaké
teploty byly destilovány a dále jak byly poté přečištěny, rafinovány a chemicky
upraveny.
  S kontrabasovou kalafunou jsem měl tu čest, můj otec byl basista, zasloužilý
člen České Filharmonie a měl jich vždy doma několik. Říkal, že použitelný (pro
jeho profesionální použití) je jediný druh, který si vozil z Rakouska. Byla
v takových hezkých zelených kulatých plastových krabičkách, na nichž byl
vyobrazen medvěd hrající na kontrabas :-). Vzadu pak bylo číslo 1 - 5, určující
tvrdost kalafuny. Táta používal č. 3 a 4. Ostatní, které nakoupil jako vzorky,
mi věnoval, takže vím, že kontrabasová kalafuna je mnohem měkčí, lepí se i za
běžné teploty, stačí na sekundu přiložit prst a už je v kalafuně otisk, a při
pájení voní skutečně úplně jinak. To houslová kalafuna je mnohem tvrdší,
už skoro jako krystalická, je dosti pevná. A to, co jsem kdysi koupil
v drogerii jako kalafunu na pájení, je zase hodně křehké, takže se to snadno
rozpadá na prášek.
 Samozřejmě tyto nuance při pájení asi nebudou důležité, redukovat oxidy budou
 asi všechny skoro stejně, ale ta vůně (a možná i dráždivost atd.) rozhodně
 není dána jen druhem borovice, ale hlavně způsobem zpracování kalafuny.

S pozdravem Pavel Troller