Odbuzeni serioveho motoru

Kručinský Ladislav ladislav.krucinsky@linde-mh.cz
Úterý Červen 2 17:23:36 CEST 2009


Abych se přiznal, tuto problematiku jsem kdysi taky prostudoval ale zvykl jsem si na rapidně zjednodušující výklad, který předávám technikům. Vzato úplně pragmaticky, technik potřebuje vědět, že tam jsou dva stykače a dva "šunty" a od určité rychlosti by měl cvaknout jeden a pak druhý. Vše ostatní mu sice jeden den řeknu ale druhý den (čest výjimkám) už to neví. No a tak se to podepsalo i na mně. Děkuji za připomenutí, hlavně funkci kompenzačního vinutí na statoru mi nebyl schopen vysvětlit ani výrobce (vozíku, nikoliv motoru). 


L. Kručinský

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On Behalf Of Vláďa Anděl
Sent: Tuesday, June 02, 2009 5:04 PM
To: HW-news
Subject: Re: Odbuzeni serioveho motoru

Takovéhle vysvětlení jsem ještě neviděl - no je pravda že nemusím vědět všechno, na elektrotechnologii jsme měli silnoproudá zařízení snad jen jeden semestr :-) Takže vezmeme nejjednodušší případ, cize buzený motor.
Platí základní vztah, že otáčky jsou při konstantním buzení úměrné napětí kotvy. Při chodu cize buzeného stroje naprázdno si kotva vytváří protinapětí shodné s napětím zdroje - proud tam (v ideálním případě) neteče. Indukované protinapětí je dané součinem budícího mg. toku a počtu a ploše závitů (jakási konstanta pro daný motor). Kroutící moment je při konstantním buzení úměrný proudu kotvy. Při zatížení by měly otáčky klesnout (a u malých motorů
klesnou) protože indukované napětí je menší o úbytek na odporu kotvy. Ve skutečnosti při zatížení otáčky trochu stoupnou, protože kotva deformuje mg. 
pole statoru. Má to vliv i na komutaci, proto se zavádí kompenzace reakce kotvy.
Když to propojíme do série, zastavený motor má téměř nulový odpor. Proto se lokomotivy rozjíždějí přes odpor, nikdy né napřímo. Při malých otáčkách se stator může přesytit (tedy sycení dál nestoupá) a protinapětí je úměrné otáčkám. Až protinapětí stoupne tak, že proud klesá pod mez nasycení, klesá tím i buzení a tím i kroutící moment. Závislost momentu na otáčkách je hyperbolická (nulový moment při nekonečných otáčkách). Přidává se tomu snižováním sériového odporu. Když to nestačí, přepojí se motory. Je jich tam víc, při rozjezdu jsou všechny do série a přepojí se paralelně. Když už není žádný odpor v sérii a je potřeba přidat otáčky, k buzení se připojují shunty. Tím sice klesne kroutící moment při daném proudu, ale klesne protinapětí a tím se zvedne proud kotvy.
Takže asi tak...
Anděl


----- Original Message -----
From: "Kručinský Ladislav" <ladislav.krucinsky@linde-mh.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Tuesday, June 02, 2009 3:37 PM
Subject: RE: Odbuzeni serioveho motoru


U sériových motorů od určitých otáček již nepomůže zvyšování proudu 
(příkonu) protože se zvyšováním proudu se zvyšuje intenzita magnetického 
pole statoru a ta způsobí to že kotva se i po přepnutí polarity komutátorem 
nestíhá odlepit od silného pole. Je nutné snížit intenzitu statorovéh pole, 
což se u sériových motorů řeší odvedením části proudu do tzv. bočníku neboli 
"šuntu" (shunt). Motor má pak sice menší točivý moment ale je schopen 
vyšších otáček. Odbuzení kotvy se nepoužívá (resp. nesetkal jsem se s ním), 
možná by pokles točivého momentu byl podstatně nižší. Jinak dosud používaná 
hantýrka řidičů trolejbusů: "Jel jsem na šunty když mi tam to prase 
vlítlo..." Zařazení bočníku má totiž smysl až od určitých otáček a zpravidla 
bývá provázeno nějakou indikací (nám se na starších vozíkách rozsvěcí 
zajíc).


L. Kručinský

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On 
Behalf Of Vláďa Anděl
Sent: Tuesday, June 02, 2009 1:50 PM
To: HW-news
Subject: Re: Odbuzeni serioveho motoru

Pokud máte napětí dané, těžko ho budete zvětšovat. Takže odpor paralelně k 
budícímu vinutí. Mají to takhle všechny DC lokomotivy, kde se ještě pro 
řízení motorů nepoužívaly polovodiče.

Anděl

----- Original Message -----
From: "Saša Svobodová" <sasa@zirafoviny.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Tuesday, June 02, 2009 1:28 PM
Subject: Odbuzeni serioveho motoru


Hezke odpoledne,

    mam tu jeden takovy dotaz, ne zcela z oblasti HW, ale na druhou
stranu seriovy motor je take HW :-)

    Mejme seriovy stejnosmerny motor s konstantni zatezi. Po zapnuti se
roztoci a drzi si otacky dane napetim, proudem a mechanickou zatezi.
Kdyz chci otacky zvysit, tak lze bud zvysit napeti a nebo snizit budici
proud. A mne by moc zajimalo, jestli se to dela na statoru a nebo na
kotve. Nebo je to rovnocenne reseni?

-- 


Z Ústí nad Labem zdraví a hezký den přeje


Saša K. Svobodová

_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list@list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list@list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list@list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list@list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list



Další informace o konferenci Hw-list