Re: OT - zase elektrocentrála :-)

Milan Mlynarčík milan.m@centrum.sk
Středa Červenec 29 06:31:49 CEST 2009

Zrejme to nepojde. Aby sa to spravalo ako synchronny generator, by ste
potrebovali aby pri jednosmernom budeni to bol 2pol. alebo 4polovy magnet.
Na to by bolo treba ten rotor previnut. Trojfazove vinutie (co je tam
doteraz) sa tak spravat nebude.
Na to ale asi nebudete mat moc chut ...

                                                Milan  Mlynarčík

----- Original Message -----
From: "Pavel Troller" občas se tu přetřásá téma elektrocentrál, tak si zase
dovolím malý dotaz.
  Povzbuzen událostmi minulého čtvrtka, kdy jsem byl celý večer bez proudu,
a mnozí lidé z vesnic okolo byli bez proudu ještě několik dní, rozhodl jsem
se, že to tak nenechám. Běžně prodávané centrály se mi nelíbí - ty levné
jsou
zcela nanic a ty lepší už jsou zase drahé. Tož jsem zakoupil na Aukru půlku
centrály :-), tj. zatím dle mého názoru docela pěkný stabilní motor Slavia
2ST120 s výkonem nějakých 25 kW a nyní sháním něco, čím by tento motor mohl
točit a vyrábět proud :-).
  Požadavky jsou následující:
  1) Třífáz
  2) Příkon tak 15 - 20 kVA
  3) Otáčky pokud možno 1500, odpovídají otáčkám motoru, v nouzi 3000
     s převodem
  Ideální by byl čtyřpólový synchronní generátor, ale... kde ho vzít ?
  Asynchronní generátor v ostrovním režimu jsem zavrhl, není použitelný pro
široký rozsah zatížení od skoro ničeho po plný výkon, různé druhy zátěží (R,
L, C), má nestabilní frekvenci, je měkký atd.
  Občas je vidět k prodeji poměrně slušný asynchronní motor s kroužkovou
kotvou. Napadá mne tuto kotvu stejnosměrně proudově budit - předpokládám, že
by to pak fungovalo jako generátor. Většina kotev mívá 3 kroužky, tj. asi
jsou do trojúhelníku - přemýšlím, jak zapojit SS buzení, aby vzniklo pěkné
statické (vůči kotvě, tj. díky otáčení motoru rotující) magnetické pole.
Nebo
to z nějakého důvodu použít nejde ?