OT vikend: uz mi ta moderna technika lezie krkom

Pavel Novotny novotny.pp@atlas.cz
Sobota Červenec 25 08:48:16 CEST 2009

Hodiny na sporaku a nejen na sporaku me vytaci take, to do toho ty kreteni
nemuzou dat zalohovaci baterii?!
Svetla a nahodne zapinani spotrebicu me, ale netankuje, ridici system,
teoreticky muze poznat vypadek elektriny, prakticky tam tato funci neni, ale
jiz zvazuji jeji doprogramovani. Nicmene to je systemu principialne fuk,
zhasnout muzu i kdyz nic nesviti, zadny spotrebic se mi sice samovolne
nezapina, teda az na vez, ktera ma i mechaniky vypinac, ale i tak ovladani
zasuvek umi zasuvky vypnout i bez elektriny (v zasuvkach). Zasuvky jedou na
bistabilni rele, pro jejich vypnuti musi byt alespon system pod proudem (ma
zalohu). Svetla jedou na klasicka rele, respektive triaky a zhasnou i kdyz
vypadne jen napajeji pro rizeni.
PN

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On
Behalf Of Jan Waclawek
Sent: Saturday, July 25, 2009 2:23 AM
To: HW-news
Subject: OT vikend: uz mi ta moderna technika lezie krkom

Vcera v noci sme tu mali silny vietor a vypadla elektrika. A to je v nasej
preelektronizovanej domacnosti problem. Teda, nie je problem zazat sviecky
(aj ked napr. v zime to, ze clovek bez elektriny moze aj mrznut, aj ked ma
plynovy kotol a plyn bez problemov ide, urcite nastve), ale co potom ked
elektrina nabehne.

Klasicky problem su hodiny. Mame taky pretechnizovany sporak, ktory ma
graficky LCD display (verte mi, nevyberal som ho ja :-) ) a na nom
standardne svieti cas v peknom velkom fonte, takze to pouzivame ako
kazdodenny referencny zdroj casu. Lenze nema baterku, takze ho po kazdom
vypadku treba nastavovat.

Dalsi problem som si zapricinil sam. Moja genialna riadiaca jednotka na
svetla (CMS, I ked ubohy) je napajana z nejakeho zdroja, co bol nablizku - a
ten ma zhodou okolnosti zalohu. Takze CMS nevie, ze nie je elektrina, ale
svetla to vedia. Ak sa rozhodneme pocas vypadku ist spat, po nabehnuti prudu
sa rozsvietia svetla, co svietili pri vypadku... Esteze mam na niektorych
"vypinacoch" funkciu "zhasni v celom dome" - treba podrzat dlhsie, to sa da
urobit aj "naslepo".

No najviac ma nastvala telka. Ma sice okrem vypnutia dialkovym aj akysi
"zeleny vypinac", ktory ked stlacim, tak zhasne LEDka a prestane reagovat na
dialkove; ale to je len tlacitko, nie skutocny "tahem zapni stiskem vypni".
Nechcem tu rozoberat zelenost ci nezelenost toho riesenia, ale skratka telka
si zapamatala, ze bola zapnuta, a nadranom ked nabehla elektrina, zvesela
spustila do ticha noci...

No, to boli zazitky vcerajska. Dnes vecer perieme. Pustim pracku na
poldruhahodinovy program, a zabavam sa na kompe kym neskonci. Pracka je
lacna, s tlacitkami a LEDkami, ale funguje a dokonca aj ja ju (s pomocou
jednostranoveho navodu, ktory mame vycapeny vedla pracky) dokazem ovladat.
Medzicasom zacne prsat, a parkrat udrie blesk, ale elektrina nevypadla.
Takze prejde urceny cas, idem pozriet pracku, aky som sprosty, polku pradla
som povytahoval, kym som	si uvedomil, ze je zvacsa suche. Pracka
stihla napustit len trocha vody na dno bubna, ked ten blesk zjavne
zresetoval jej riadiacu jednotku. Zlaty elektromechnicky volic...

Pekny vikend s nepretrzitou dodavkou elektriny praje

wek