OT: Smekám před ruskou technikou :-)

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Středa Červenec 15 13:53:42 CEST 2009

Zdravím,
  nedá mi to nepodělit se o následující zkušenost:
  Na Aukru jsem vydražil ruskou (sovětskou) radiostanici speciálního určení
R-394KM "Striž". Tato stanice byla (a možná někde dosud je) užívána
všude, kde je třeba skrytý a utajený provoz. Je (na ruské poměry) lehká,
snadno přenosná a použitelná, má kmitočtovou syntézu a hlavně umožňuje
zadání zašifrované zprávy v podobě pětimístných číselných řetězců (standardní
způsob, dodnes používaný v oblasti špionáže a zvláštních operací) do paměti
stanice, načež tato je pak odeslána FSK modulací v jednom "burstu", takže
relace, která by telegrafním provozem trvala 3 minuty, je odeslána za 5
sekund, čímž se prakticky vylučuje zaměření stanice radiorozvědkou nepřítele.
Stanice (záměrně) neumožňuje vysílat fonii, umožňuje ji však přijímat.
  Stanice byla na Aukru označena jako "vyzkoušená a funkční". Když jsem ji
obdržel, zjistil jsem, že při potřesení se ve stanici cosi přesýpá, znělo
to spíše jako písek než jako třeba vypadlé šroubky. Proto jsem stanici (která
byla originálně zaplombovaná) otevřel.
  Docela mne to šokovalo. Z krytu jsem vyndal doslova hromadu rzi. Kostra
stanice byla pokryta oxidickou vrstvou, místy bílou, místy hnědou, podle
materiálu kostry, někde až 10 mm silnou. Vypadalo to jako silná námraza nebo
jinovatka. Z toho občas vyčuhoval nějaký drát nebo vrcholek součástky.
Tranzistory VF PA vypadají jako dvě hnědé krtiny, pouzdra tranzistorů už vůbec
nemají původní tvar. Zkrátka a dobře jsem byl velice rozčarován a nebyl jsem
daleko od toho to celé vzít a přemístit do odpadního kontejneru, ač to jako
rarita nebylo vůbec levné.
  Mrzelo mne ale, že majitel tvrdil, že stanice je funkční. To přece není
možné! Tak jsem tu hromadu šrotu zase vzal a vrazil zpátky do krytu, připojil
provizorně napájení přes A-metr, pustil... Stanice si trošku cucla a odběr se
ustálil na 0.6 A. Zkusil jsem zadat frekvenci - displej se rozsvítil,
klávesnice reagovala, zkrátka a dobře - po cca půlhodině zkoušení jsem musel
konstatovat, že ta hromada rzi JE funkční. Frekvence sice nedrží a pod cca
6 MHz se mi ji vůbec nepodařilo najít (je mimo), ale na cca 10 MHz už vysílá
tam, kde má, čím vyšší frekvence, tím vyšší stabilita. Věřím, že tak daleko
už majitel ve zkoušení nešel.
  Bohužel, jednotlivé moduly stanice jsou rzí srostlé tak, že to skoro nejde
rozebrat - šrouby se již prostě nehnou, to se bude muset v případě potřeby
všechno odvrtat nebo odbrousit. Po pravdě řečeno můj perfekcionistický cit
se zuby nehty brání to takto nechat - chtěl bych to rozebrat do nejmenšího
detailu, vyčistit a zbavit každé stopy koroze, nakonzervovat a zase složit.
Je ale vážné nebezpečí, že to ta konstrukce nepřežije - některé části už
vypadají, že jsou prakticky celé zkorodované a při nějakém mechanickém
namáhání se rozpadnou na kusy.
  Jak byste v takovém případě postupovali vy ?

    Zdraví Pavel Troller