slysitelnost CB na 692km

Jindra Polívka jpolivka@mbox.vol.cz
Čtvrtek Červenec 9 11:56:51 CEST 2009

Je to naprosto mozne a v urcitych obdobich i bezne. CB spada do KV (3-30
MHz). Zvlaste pak, kdyz je jedenactilety cyklus slunecni aktivity v maximu,
coz momentalne rozhodne neni. Ale vyjimky mohou byt a mohou byt kratkodobe
zpusobeny sporadickou vrstvou Es. Pripadne i v nocnich hodinach po vymizeni
vrstvy D a F1 se projevi odrazy od F2. V prubezich maxima slunecniho cyklu
byva problem i s mistnim spojenim, protoze zejmena Italove si s vykonem
nelamou hlavu a o vikendech byvaly silnejsi nez mistni stanice. Videl jsem i
koncove stupne vice jak 2,5 KW. Ve velmi priznivych podminkach lze slyset i
stanice s vykonem velmi malym.
S vykonem 0,5 W jsem delal spojeni s magnetkou co se vozi na aute a mel jsem
ji doma v panelaku na topeni v Praze 4 s protejskem v Liberci na parkovisti
pod Jestedem a bylo to jakoby stal vedle mne. Bylo to v noci kolem 01:00 hod
priblizne. V roce 1984 jsem byl "na horach" na Telnici u Usti n. Labem a
slysel na obycejne walky talky Libanonce na plny pecky.
Tady najdete ionogram pro aktualni stav ionosfery :
http://147.231.47.3/latestFrames.htm
Najdete tam i historii.
Jinak vzdalenost muzete samozrejm ovlivnit i vyzarovacim uhlem anteny. Cim
nizsi, tim vetsi dosah, ale to se tyka CB jen sporadicky. U nas je to pokud
vim, a pokud se nic se nezmenilo, zakazane.
Jindra Polivka

Zdravim,
  dotaz na radioamatery spise :-D
    zajimalo by me bracha ma na aute CB, s beznou antenou
a tvrdi, ze slysel ve Francii u Besanconu asi 692km, chlapka
z Prahy co na CB radi v Praze ridicum, kde je jakej pruser
a tak, tak by me celkem zajimalo, jestli to je mozne, vim
ze jsou vlny, ktere se vlivem kde jakych atmosferickych
prouch nebo jak se tomu nadava obcas siri docela daleko,
ale myslel jsem ze CB do tohoto nespada.

Zdenek Aster