RC clen s tranzitorem

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Pátek Červenec 3 20:24:01 CEST 2009

> Zdravim konferu,
> chtel bych vznest dotaz na dle meho jednoduchy problem, ktery ovsem nejsem
> schopen vyresit.
> Po zapnuti napajeni 5-12V bych potreboval, aby se ozval akusticky signal v
> delce 1-3 sec a bez dalsiho zasahu skoncil, zatimco napajeni stale
> pritomno..
> Pomoci R C (elyt) a nejakeho buzzeru dokazi vyloudit zvuk, ale prilis slaby
> a kratky.
>
> Ruzne velikosti R a C prilis nepomahaji. Chtel bych vtipne doplnit
> tranzistor,
> [...]

Zdravím,
  to by mělo jít takto (snad bude textový popis schematu dostačující :-) ).
  1. větev: + napájení -> buzzer -> NPN darlington (C->E) -> zem.
  2. větev: + napájení (společné s 1. větví) - odpor - kondenzátor - báze
              darlingtona.

Darlington zajistí, že odpor bude moci být dostatečně velký, aby RC konstanta
byla v řádu sekund. Po nabití kondenzátoru přestane téci bázový proud a ztichne
to. Zapojení má nevýhodu v tom, že okamžitě po vypnutí a opětném zapnutí by
nezvučelo (kondenzátor se nestačí vybít), ale pro indikaci tarifu HDO tento
jev nebude vadit.
  Zdraví Pavel Troller