velmi podozrivy MCU (MC68HC908AP8) v prestrojeni, alebo zacinam uz uplne blbnut?

j s jarin.hw@gmail.com
Pátek Červenec 3 11:02:17 CEST 2009

Dobry den,

rad by som sa podelil o zaujimavu skusenost.

v ponuke SOS som si vsimol velmi zaujimavu ponuku - MC68HC908AP8 v
cene za nieco cez jedno euro, tak mi srdce poskocilo, lebo HC08 od
Motoroly bola moja srdcovka a kedysi som si ich velmi oblubil.
Tak som vzal asi 10 kuskov (no nekupte to), supol na dosku a pripojil
na 3,3V. Napatia na pinoch boli nejake divne a meral som ich az kym
som si nepopalil prst na obvode. Vtedy som to okamzite vypol a ked po
par minutach vychladol, pripojil som ho znovu, teraz cez ampermeter -
zralo to nieco cez pol ampera(!), asi prudove obmedzenie
stabilizatora. Prvykrat som to cez ampermeter samozrejme nepripajal,
ved co uz len treba merat na jednoduchom pripojeni troch parov
napajacich pinov.
Myslel som, ze je asi nieco z obvodom, ze som ho mozno nejak lizol,
tak som ho odfukol z dosky prec a napajkoval dalsi.
Tento dalsi bol tiez velmi zravy a ohrieval sa, aj ked som DPS stokrat
skontroloval. Nie je na nej nic nez pripojenie troch napajacich parov
a prislusne blokovacie kondenzatory.
Tak som ocakaval nejaku chybu, vzal multimeter a meral, co tam nie su
nejake skraty, prakvapilo ma, ze diodovy test ukazal ubytok asi okolo
1,8V medzi 3,3V napajackami, co zrejme vysvetluje ten velky prud.

Vzal som pannu (rozumej obvod, ktory som nespajkoval ani inak
netrapil) a meral medzi pinmi ubytky napatia na diodovom teste
multimetra.

Poznamka pre tych, ktory dany obvod nepoznaju, tak napriklad tu
http://www.freescale.com/files/microcontrollers/doc/data_sheet/MC68HC908AP64.pdf
sa da vidiet, ze to nie je z HW hladiska nic nezvycajne. Vdd a Vss pre
digitalnu cast, AVdd a AVss pre analogovu cast obvodu a VREFH a VREFL
pre ADC, vsetko je treba v tej najjednoduchsej konfiguracii spojit
(Vss a AVss a VREFL na zem; Vdd, AVdd a VREFH na napajanie) a na kazdy
par pripojit blokovaci kondenzator 100nF plus nejaky vacsi tantal.
Obvod ma este pin Vreg, co je vystup interneho 2,5V regulatora, tam
treba tiez supnut 100nF kond. Ostatne detaily obvodu nie su dolezite.

Cerveny kablik multimetra som pripojil na Vss a dotykal sa IO pinov.
Ocakaval som, ze zmeriam ubytok jedneho PN priechodu, pretoze na
pinoch su ochranne diody (anoda na Vss a katoda na pine). Nezmeral som
bud nic alebo na niektorych pinoch divne ubytky okolo 1,5 az 1,8V.
Potom som dal cierny kablik na Vdd a cervenym som sa dotykal pinov s
tym, ze by som mal opat zaregistrovat ochranne diody (katoda na Vdd a
anoda na pine), opat nic alebo divne napatia.

Potom som vzal MC68HC908AP32 (priamo z Freescale), co je to iste ako
AP8, len ma viac pamate. Tam multimetrovy test prebehol presne podla
ocakavania (testoval som tri obvody, dva v TQFP44 a jeden v SDIP42),
teda som videl ochranne diody voci Vss aj Vdd a okrem toho som zmeral
vodivu cestu medzi Vss a AVss, u toho kusku z SOS som tuto cestu
nezistil. Potom som premeral asi 3 dalsie obvody z SOS a vsetky sa
spravaju rovnako - teda inak, ako by sa na AP8 patrilo.

Co z toho vyplyva - to, co som kupil ako MC68HC908AP8 v TQFP44, sa
vobec nesprava ako MC68HC908AP8. Ked sa zapoji tak, ako sa ma, tak
zacne piect, a aj nepouzite kusky maju vyvody zapojene evidentne uplne
inak ako maju mat podla DS alebo ako ine, zdrave obvody. Podotykam, ze
toto nie je prvy HC08 obvod, ktory drzim v ruke a kedysi som ich
rozbehal takmer vsetky HC08 z produkcie Freescale a mam s nimi dost
skusenosti.
Mam silne podozrenie, ze to, co som kupil, vobec nie je to, co by to
malo byt. Ma niekto skusenosti s tym, ze kupil nieco, co malo na
puzdre natlacene nejake oznacenie a pritom vnutri sa zdalo byt nieco
ine?

J.S.