jake pouzit soucastky do vakua?

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Středa Červenec 1 22:27:25 CEST 2009

Ospravedlnujem sa za ten usly mail.

A dovolte, pan kolega, este niekolko z tych odveci poznamok.

Mno, ocividne sa neozval, tak co keby ste ich skusili oslovit priamo? Neviem ako v CZ, ale v SK napriklad Ustav experimentalnej fyziky Slovenskej akademie vied (SAV) vyvija elektroniku na vyskum castic vo vysokych vrstvach atmosfery (citaj: prakticky vo vesmire), takze trebars ja by som sa skusil opytat tam (mozete sa pokojne skusit opytat aj Vy, cesky urcite rozumeju; naviac Vas mozu nasmerovat na niekoho v CZ - ak chcete, mozem skusit zistit nejake blizsie kontaktny nez len to co je na webe).

No, mozno by ste mali skusit aj iny pohlad. Kolegovia Vam uz predtym vysvetlili, ze u technologickeho vakua je podstatna (ba obvykle podstatnejsia) aj ta druha otazka: ci elektronika neznecisti to vakuum. Ale to len aby ste mali prehlad, to u Vas nie je problem.

Dalej ste sa uz dozvedeli, ze trebars s tou vodou je to inak nez so vzduchom, co sa tyka tlakov. Myslite na to. A tiez ze jeden zo zasadnych problemov vo vakuu je chladenie.

Ale iny pohlad by mohol byt trebars ten, ze co vlastne ta elektronika ma robit. Ak sa jedna o meranie tlaku v podlakovej komore pre zalievanie - ak ta elektronika odide, nuz tak cert ju ber, nic take vazne sa nestalo, vymeni sa resp. sa opravi, a ide sa dalej. Ak by vsak od toho mal zavisiet drahy experiment alebo nebodaj bezpecnost, nuz tak to je nieco ine. A raketa, ktora ma dosiahnut vysku s vyznamnym vakuom - to mi znie vselijako, len nie lacno.

Pozrite sa k vyrobcom trebars tych kondenzatorov. Myslim, ze bez problemov najdete aj specifikacie pre aerospace. Ale to nie su suciastky ktore sa predavaju v GM za pat patdesiat. Co myslite, preco? Ved predsa nejaky keramicky kondik v sebe bublinku hadam ani nemoze mat.

A integrovane obvody? Pozrite sa, v akych puzdrach sa aerospace obvody puzdria. To nie je cierny epoxid a pocinovane nozicky. Co myslite preco?

Mimochodom, este co sa tyka rakety, mna by ako jedna z prvych veci napadlo to, ze neviem nic o posobeni zrychleni a vibracii na elektroniku (vratane jednotlivych suciastok), a druha je posobenie radiacie. No a pochopitelne este pri priprave rakety moze byt aj nejaka odolnost voci nejakym chemikaliam (napr. dezinfekcia alebo odolnost voci chemikaliam pouzitym v motoroch), a "kompatibilita" s ostatnymi pristrojmi na palube. Ale to zrejme vsetko uz mate nastudovane.

wek