Long Life pulsni zdroje (step-down) 10-100mA?

k.novo k.novo@seznam.cz
Sobota Leden 31 00:00:42 CET 2009

V tomto pripade mi jde o zdroje pro automatizacni moduly, odber od nejakych 10mA po 100mA (vyjmecne 300mA), napajeni 12V z napajeciho vedeni tazeneho spolu s datovou sbernici, moduly jedou na 5V respektive obcas se najde neco na 3.3V. Vesmes jde o
IO zalezitosti, ale sem tam se najde nejaka ta analogova cast s  ADC (presnost 12-16bit , zadne rychle deje, jen vyhodnocovani cidel,  zkratka nejaka ta ADuC845)

Dosud tam mame nejaky linearni stabilizator TL317
vyhody/nevyhody
+ levne overene reseni
+ maly zabor plochy na DPS
+ male ruseni
- nizka ucinnost
- vyssi proudove zatizeni napajeci sbernice

Jedine plusy reseni step-down vidim v vyssi ucinnosti a v moznosti snizit proudove zatizeni napajeci sbernice zvysenim napajeciho napeti.
Bohuzel, ceny IC pro step-down jsou v CR docela drasticke, kdyz si napriklad prohlizim nabidku v step down v TME, mam pocit, ze nejde o cenu IC, ale celeho hotoveho zdroje.
Podobne na tom jsou ceny kvalitnich C, C s pevnym dieletrikem se snad ani v CR neprodavaji
Dalsi veci je minimalni odber, nektere moduly mohou v idle prat 10mA a pri plne zatezi 10x tolik, najit IC, ktere ma minimalni zatez pod 10mA neni take jednoduche.

KN

>Jo čet jsem to už včera. Pulzní zdroje se používají dávno, ale záleží k čemu
to má sloužit a jaké požadujete parametry. Např. trafo a 4 diody jako
nabíječka pro autobaterii je úplně super věc a u toho co mám, přepnu
odbočku, vyřadím sériový odpor a při startování, při poklesu napětí na 8V
nabíječka přispěje 100 ampérama. Tohle vám asi žádný spínaný zdroj navržený
na 5 - 10A neudělá (no to trafo tam mám fakt macaté sovětské a na C
jádrech). Spínaný zdroj nemusí být dražší než lineární, dneska si nikdo
nedokáže představit napájení počítače z linárního zdroje s klasickým trafem.
Nejde snad o účinnost, tu mají ty ošizené zdroje taky mizernou. Jde o
peníze, jen 400W trafo by bylo dražší než celý spínaný zdroj.
Životnost zdrojů je daná dimenzováním elektrolytů a jejich provozní teplotou
a nevidím rozdíl mezi lineárním a spínaným zdrojem. Je fakt že
poddimenzování elitu na 100 Hz vede k příliš velkému zvlnění a konstruktéra
to donutí nešetřit tolik. U spínaného zdroje může být elit horký, může se
nafukovat, ale furt to funguje. Tak proč bychom tam dávali větší... že? Před
12 lety jsem dělal step down měniče z 12 na 8V 6x30A a 6x100A
http://piknymburk.cz/obrazky/pr250.jpg
ta bedna na obrázku je tam 2x, umí to nabíjet i vybíjet s rekuperací do těch
společných 12V. Jede to prakticky neustále (životnostní zkoušky baterek), i
když ne vždy s plným proudem. Zatím tam nic neodešlo, nepočítám pár
vypálených tranzistorů když občas někdo připojí baterku obráceně. Jsou tam
jen dobře dimenzované kondy, tlumivky a chlazení. Nic světaborného, jen je
to poctivě udělané :-)) Buď máte zdroj aby přežil záruku, nebo o polovinu
dražší pořádný. Kolik lidí si koupí ten drahý když někdo nabízí levnější? No
a vyrábí se to co lidi chtějí...
Anděl