energeticka navratnost solarnych clankov

RV vicek.radek@cpost.cz
Pondělí Leden 26 09:54:42 CET 2009

Myslim, ze zrovna vojenske technologie jsou velmi nestastne pro nejake
srovnavani. Viz....

V roce 2054 postačí celý obranný rozpočet Spojených států k nákupu
jediného letadla. O to se bude muset dělit letectvo a námořnictvo; každá
z těchto složek je bude mít na tři a půl dne v týdnu, s výjimkou
přestupného roku, kdy je na ten jeden den navíc dostane námořní
pěchota“, konstatoval před pětadvaceti lety Norman R. Augustine. Bývalý
šéf koncernu Martin Marietta, který měl za sebou i několik let práce v
Pentagonu a jehož lze označit za pionýra v oblasti výzkumu
strukturálního odzbrojování, tento svůj bonmot označil jako „první zákon
nadcházející zkázy nebo poslední zákon ekonomického odzbrojení.“

cele zde http://www.blisty.cz/2009/1/19/art44860.html (clanek prevzat z ATM)

Jakykoliv vyrobek by mel byt posuzovan z pohledu prinosu pro uzivatele
(jak plni svou funkci) - vojenske letadlo je nastroj k zabijeni lidi
(mozna to nekoho prekvapi) a k vyhravani valek - pricemz to prvni nevede
automaticky k tomu druhemu. Dnesni letadla umi vyborne to prvni a neumi
to druhe. Nevim kolik maji soucasna letadla dobu preziti pri konfliktu -
tipuji v jednotkach minut (pri srovnatelnem protivniku). Takze nakonec
nastoupi stejne lidi a budou se mezi sebou mlatit jako v roce 1914, 1812
  a tak porad do historie. To ze to tak je je nazorne videt v Iraku a
Afganistanu - sofistikovane nami placene hracky, ktere maji velmi
komplikovanou pouzitelnost v pripade partyzanske valky.

Vybral bych pro srovnani nejaky jednodussi vyrobek, ktery ma dostatecne
dlouhou historii. Treba takova motyka. Nevim kolik stala treba v roce
1900 (zkusim to najit v papirech k hamru), ale co se tyka kvality a
pouzitelnosti by to bylo horke poznani pravdy (protoze tu stoletou
motyku jsem videl a nebal bych se s ni do zeme kopnout).

Radek Vicek