OT: Kmen Andromeda

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Sobota Leden 24 19:30:26 CET 2009

> Nevzpominam si na film lepsi nez kniha. Je jen pramalo filmu
> srovnatelne dobrych jako predloha.
> (rovnez subjektivni pocit a omezeno na mnozinu, kde jse vetl i videl)
> Marek
Zdravím,
  víte, proč to tak je ? Na to existuje jednoduché psychologické vysvětlení.
  Každý alespoň trošku pokročilý čtenář (člověk, který čte více, než jen
povinnou školní četbu) čte proto, že mu to něco dává. Četba podporuje
představivovst, a když čtete prostou větu "Šli dlouhou chodbou, spoře
osvětlenou nouzovými světly a se zatuchlým vzduchem", vytvoříte si vnitřně
představu té chodby, tak trochu jako byste v ní sami byli. Když to však
vidíte ve filmu, tato představivost nemůže fungovat - je nahrazena
představivostí autora scénáře/scénografa/režiséra/kdovíkoho ještě, kteří si
to jaksi představili za vás a nabídli vám hotový produkt. To třeba mně
vadí hodně, protože si ihned řeknu "Ale tam to přeci vypadalo úplně jinak!"
Navíc chybí informace o zatuchlém vzduchu, takže pokud má být sdělena
i filmem, musí tam někdo říct "Fuj, tady je ale zatuchlý vzduch!" a to už
je zase něco, co v původním díle nebylo atd. Navíc se obvykle ty popisy
zjednodušují, takže ve filmu uvidíte jen zlomek toho, co si vaše představivost
vygeneruje při četbě.
  Ten první film Kmen Andromeda (starý) se překvapivě věrně držel knihy, kterou
mám též ve své knihovničce, a musím říci, že mne příjemně překvapil, ikdyž
i zde jsem měl z knihy lepší pocit. Třeba mi tam chybělo vytáčení čísla
tajné linky, na kterou musel major Manchek zavolat převodem čísla do binárního
kódu. To se mi v knížce moc líbilo a zde po tom nebylo ani památky. A ten nový
film mi přišel jako film plný akce, ale mající s původním dílem už jen
málo společného.
  S pozdravem Pavel Troller