jak na ebay?

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Pátek Leden 23 12:28:36 CET 2009

Puvodni zprava ze dne 23.1.2009 od Jindra Polívka:

> Ano, mapsal jsem, ze zalezi na pravidlech a take to, ze se mi tato
> pravidla nelibi. Drazby v kamennych domech maji pevne stanovenou
> dobu. Jindra Polivka

Co? Nerikej mi, ze bezna drazba funguje tak, ze se sejde halda
zajemcu, kazdy ma kufrik s atomovymi hodinami, sleduji cas, tri hodiny
cekaji a cumeji, aby v zaverecnych sekundach zarvali castku, kdo z
nich se lepe trefi ke konci?

Ja jsem si myslel, ze na bezne kamenne drazbe se boucha kladivkem a
ceka se, kdo nabidne vic. Nebo jsem mimo a takhle to probiha jen v
televizi?

A myslim si, ze logickym duvodem pro usporadani aukce ci drazby je
prave maximalizace prodejni ceny. Protoze jinak by prece nebylo
potreba drazit, ale jednoduse by se vyhlasila pevna prodejni cena, kdo
by ji zaplatil, ten by zbozi ziskal... Takhle funguje treba bezny
bazar - nabidnes predmet, pozadujes nejakou cenu, nekdo se ti ozve.
Kdo driv prijde, ten predmet dostane. Ale aukce/drazba je preci od
toho, aby se zajemci predhaneli, kdo da vic.

Ja chapu, ze kupujici chce predmet aukce koupit za co nejnizsi cenu,
je to jeho zajem. Ale prodavajici ma zase opacny zajem.

Extremnim zpusobem pak funguje obalkova metoda, kdo nabidne vic, tam
se ani neda predhanet, proste kazdy nabidne svou cenu a bud vyhraje
nebo ne. Nikdo navic nevi, kolik nabidne ten druhy, nemuze reagovat.
Pokud chce koupit, musi nabidnout co nejvic, pripadne se pokusit
odhadnout, kolik uz jiny nenabidne.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem