energeticka navratnost solarnych clankov

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Středa Leden 21 02:38:57 CET 2009

Puvodni zprava ze dne 21.1.2009 od Rollfree:

> A tim predpokladem, ze cena vyrobku = cena energie jste si jisty ?

Tohle je zajimava otazka. Take si ji pokladam, protoze mi pripada, ze
je to pekna ptakovina, ackoliv tento argument tu nekolik lidi pouziva
dost casto.

Rikam si, jestli ty argumenty nevychazi ze skutecnosti, ze vlastne
vsechno na svete je energie.

Kdysi jsem koupil detem takovou kolobezku za asi 2.500 Kc. Ponechme
ted stranou tu skutecnost, ze ja jsem musel vydelat 5.000 Kc, abych si
ji mohl dovolit koupit, protoze z techto 5.000 Kc jsem zhruba polovinu
zaplatil na danich. Ponechme stranou take to, ze abych vydelal 5.000
Kc, musel jsem vydelat i dalsi penize, jinak bych nemel cim ty penize
vydelat. Ponechme take stranou to, ze abych ja vydelal 5.000 Kc,
museli moji zakaznici vydelat take vic, pokud u me utraceli ze svych
zdanenych penez, protoze diky tomu zrovna tak prispeli na danich...

OK, takze to opravdu ponechme stranou a berme to jen od tech 2.500 Kc
zpet. Kdyz ta kolobezka stala 2.500 Kc, bylo v ni 400 Kc DPH odvedene
do statni kasicky. Cena kolobezky bez DPH tedy byla 2.100 Kc.
Kolobezku jsem koupil v obchodnim dome, ten podnikatel musel zaplatit
najem sve prodejny, musel zaplatit prodavackem mzdu, dane, zdravotni
pojisteni a socialni pojisteni, musel take sobe zaplatit dane,
zdravotni pojisteni a socialni pojisteni, musel mit take nejaky zisk.
Ta kolobezka nebyla zadna sunka, ten obchod nebyl Vietnamcu, tak
rekneme, ze obchodnik prodaval minimalne s 30% rabatem. Musel ji tedy
koupit za nejakych 1.600 Kc.

Ten obchodnik ji samozrejme nekoupil primo od vyrobce, ale od nejakeho
distributora hracek, ktery kolobezky dovazi. Jak velky rabat muze mit
distributor hracek? Nevim, ale mohlo by se to pohybovat tak kolem 10%
nejmene, klidne i 30%. Rekneme, ze to bude 20% vcetne dopravy (je
potreba zaplatit take dopravu do obchodu). Takze distributor koupil za
1.300 Kc.

Distributor dovezl kolobezku z ciziny. V cene 1.300 Kc je zapocitana
mezinarodni doprava a logicky take zisk vyrobce. I ten chce zit. Jeho
vstupy nemohou byt 1.300 Kc a takovy vyrobce ma take zamestnance, take
plati dane, tovarnu si musel koupit. Splaci uroky bankam. Jak vysoka
muze byt cena surovin a energie? Pochybuji, ze to bude vice jak
polovina teto castky. Spis i daleko mene. Co je to vlastne takova
kolobezka? Nejake trubky, tycky, guma. Kolik to tak tohle muze stat?

Ten vyrobce si trubky jiste nevyrabi sam, to nakupuje v nejakych
polotovarech. Pneumatiky take nevyrabi sam, opet je nekde nakupuje.
Takze plati dalsi tovarnu nejakych svych dodavatelu. Dal uz poctat
nebudeme.

Je evidentni jedna zasadni vec. Nejvice se na celem procesu od vyroby
az po spotrebitele napakuje stat. Takovou kolobezku zdani nekolikrat
(nebo spis mnohokrat) a tech primych i neprimych dani vybere daleko
vic, nez se mnoha lidem muze jen zdat. Stat ma nejvetsi zisk ze vsech,
kteri se v tomto procesu vyskytuji. Pak z toho zije spousta lidi,
zamestnancu, ale diky socialnimu pojisteni i nezamestnanych, diky
zdravotnimu pojisteni i spousta dalsich :-)))

Neverim tomu, ze kdyz tu nekdo placne cenu solarniho panelu za metr
ctverecni, ze to je cena vyrobni. To je samozrejme smesne. Vyrobni
cena bude jen cast z toho, dokonce si troufnu tvrdit, ze mensi cast z
toho.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem