energeticka navratnost solarnych clankov

Miroslav Mraz mraz@seznam.cz
Úterý Leden 20 16:52:33 CET 2009

To máte samosebou pravdu,
ale v tomto oboru se toho moc konkrétního nedozvíte. Koncepce výpočtu je
většinou asi následující: Fabrika vyprodukuje za rok x m2 solárních
panelů, přičemž spotřebuje y MWh energie. Pak se vezme průměrná hodnota
osvitu článku pro danou lokalitu a z toho se jednoduše vypočte, že panel
má energetickou návratnost třeba 2 roky. Takto to vypadá vše v pořádku,
ale nikde není uvedeno, co je na vstupu té fabriky. Pokud to bude písek,
bauxit, atd., nic bych nenamítal, ale zřejmě to zde bude surový křemík,
již zpracovaný hliník, sklo atd. To se ale nedozvíte, protože pak by to
nevycházelo.
	Já bych vyšel z druhé strany a tou je právě cena výsledného výrobku. Ta
se skládá z marže výrobce, režije, ceny práce, surovin a energií. A
celková skladba této ceny je právě to, co se nedá zjistit ale dalo by se
z toho odhadnout, že výpočet podle výše uvedené metody má asi nějaké
mezery. Pokud budou pouhých 30% ceny tvořit náklady na energii, pak jste
už s energetickou návratností dost ba štíru. A to je dost možné, protože
použité suroviny jsou dost běžné a tudíž levné a výroba je energeticky
dost náročná. Ovšem mohu se mýlit, jde o výrobek s poměrně vysokou
přidanou hodnotou a tak cena práce zde může být podstatná.
Mrazík