Internet outuu

Simon Cihelník hwkonfera@seznam.cz
Pondělí Leden 19 22:00:28 CET 2009

System pridelovani / uctovani prenosovych rychlosti O2 je kapitola sama pro
sebe.

V roce 2006 jsme zadali v jedne nejmenovane male obci kousek (10 km) od
Prahy zrizeni tel. linky za ucelem provozovani ADSL. Bylo nam receno (primo
z centraly, kde objednavku vyrizovali), ze jsme prilis daleko od dslamu,
takze mame smulu. Na moji urgenci primo v cetrale DSL v Praze mi ovsem
sdelili, ze je to nesmysl, ze nam mohou poskytnout tehdy 1024/256 a at si
dame dalsi zadost. Ta se nam vratila se zduvodnenim, ze prilis daleko od
dslamu, takze neni mozne nasi zadost realizovat. To uz byl ctvrtrok pryc,
kolegove zurili (byli jsme v provozovne bez netu), tak jsem se jal
telefonovat a dotlacil nekoho uz nevim kde k rozhodnuti, at k nam natahnou
kabel a potom jej promeri. Po nekolika tydnech tak ucinili, ale nic se
nedelo. Zadna info o zavadeni DSL se nekonala. Ale FA na analogovou linku
nam prisla. Zavolal jsem tehdy na infoline fitremnich zakazniku a dozadoval
se zavedeni DSL. Tvrdili, ze linku museji nejprve promerit. Nema zrejme
smysl licit, co se ve mne delo. Navstivil nas tedy technik, nyni pomerne
rychle, tusim asi do tydne, a linku omeril a priradili nam 1024/256, ktere
bezelo pomerne pekne asi rok. Po-te nam Telefonica navysila rychlost na
tarif 4096/512. Na tehdejsi pomery (= zkusenosti s dsl) plna spokojenost.
Jenze! Prisla revoluce s tarify. Upozornili nas, ze nas tarif volne prechazi
na "8 Mbit". Soucasne mi ale na infoline ohledne ADSL2 sdelili, ze "u nas to
nepujde, protoze jsme daleko od dslamua vidi tak realnych tech 4096".
Argmentoval jsem, ze v tom pripade sice usetrime, ale prijdeme o cenny
upload, ktery potrebujeme - k 4096 nabizeli pouze 256up. Bylo mi receno, ze
at tedy objednam "8 Mbit", co proleze, proleze. Neprolezlo. Tak jsem zadal,
at nam tedy nastavi nizsi down. To neslo. Takze jsem nakonec vymohl, ze se
jelo podle puvodni smouvy a platili jsme za 4096/512 vice, nez uzivatele 8
Mb/512. To me ovsem tak nastvalo, ze jsem do mesice domluvil dotazeni wifi
Aginet az k nam do arealu a adsl zrusil. Nyni mame areal na symetrickych 6M,
bez omezeni, dobry ping. O fakturovane castce ani nemluve. A zamestnanci
vrni spokojenosti (cimz se nizuje produktivita prace :) ).

Hezky vecer,
Simon Cihelnik

-------------

Je to tak. Plati se jednotna cena za rychlost do 8Mbps a pokud Vam to diky
vzdalenosti od ustredny jede mene, mate proste smulu. Coz to, to bych
nevidel
jako tak fatalni, protoze cenu 8Mbps udelali z puvodni ceny nizsi rychlosti,
takze vsem stastlivcum vlastne "zrychlili zadarmo".

Co je na tom blbe je to, ze IMHO vyrazne precenili prenosovou kapacitu svych
kabelu a lidem, co doposud meli svych stabilnich xMbps z nich udelali
nestabilnich xMbps.

Konkretne ja jsem napriklad mel 4Mbps/256kbps (u Novery, ale to je jedno,
jede to stejne po Telekomackych kabelech) a od spusteni te 8ky mi zacalo
pripojeni silene padat (do te doby jaden pad za zhruba dva roky, od prazdnin
2008 i nekolik padu za vecer). Nekolikrat jsem se domahal zlepseni, ale
skoncilo to na tom, ze oni nic nevidi a mohou mi poslat technika, ale kdyz
nic nenajde, zaplatim 800Kc za jeho vyjezd.

Vzhledem k tomu, ze mam s podobnymi techniky sve zkusenosti (vzdy v
podobnych
pripadech to vypada tak, ze jim rikam co je zrejme pricinou zavady a navadim
je step by step na to, co by meli delat :-))), neriskoval jsem 800kc a
objednal u Novery take 8mbps/512kbps (navic uz levnejsich nez byly ty
puvodni
4mbps). Jede mi to realne kolem 6,5Mbps/375kbps (mereno pomoci rychlost.cz)
kupodivu daleko spolehliveji nez to jelo predtim (padlo to za cca 2 mesice
tohohle provozu jen asi 2x).

Jakub Serych