Rizeni zarovky na 230V

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Čtvrtek Leden 15 12:14:47 CET 2009

Tohle zjednodušení platí, když je napětí na spotřebiči zanedbatelné k napětí
na kondenzátoru. Např. v nabíječce, nebo kdybyste takhle chtěl napájet třeba
žárovku na 24 V.

Odpor a reaktane jsou na sebe kolmé. Je to jako s pravoúhlým trojúhelníkem:
Celková impedance je přepona, odpor a reaktance jsou odvěsny. Když je
některá z nich velmi krátká, přepona je skoro stejně dlouhá, jako delší
odvěsna. Když ne, musíme použít pythagorovu větu.

PH

From: "RV" <vicek.radek@cpost.cz>
Ja dosud zil v presvedceni, ze kapacitance zapojena seriove s cistou
ohmickou zatezi zarovky (pokud zanedbam indukcnost vlakna zarovky) uz je
vyjadrenim realneho odporu v obvodu. Sice se posune vektor napeti a
proudu, ale ten kondenzator se v obvodu bude chovat jako rezistor s
hodnotou vyjadrenou kapacitanci.

Pokud bych tu zarovku vynechal tak tam potece prece jen to co je pomer
napeti a kapacitance.

Je mi jasne, ze se tim posouva ucinik, ale absolutne tam ten proud tece
nebo ne?