Solarni azimut

Miroslav Draxal evik@mbox.vol.cz
Čtvrtek Leden 8 10:28:24 CET 2009

Jak jsem psal nejsem astronom, a muj synovec není Anstajn. Je mu 11 a
chce si něco skusit. Pokud ho to chytne, at si potom vymysli co chce,
jenom se za mnou stavil ze ma takovy napad ( dostal hv. Dalekohled a
chytlo ho to ). Takze tohle jenom nastel, co to vlastne dovede. MIRA

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On
Behalf Of Petr Kubáč
Sent: Thursday, January 08, 2009 6:34 AM
To: HW-news
Subject: Re: Solarni azimut

> Uz jsem to psal.
>
> A proc to potrebuju? Chci sledovat dalekohledem ( v osach x,y ) slunce

> a postupne ho fotit. ( teda muj synovec ). Musí to byt prenosne, tak
> jsem chtel cele nabouchat do nejakyho PICe. Zaroven se nauci trocu s
> procesorama. Je mladej, hlava otevrena. MIRA

Bez paralakticke montaze - tedy jedna osa je rovnobezna s osou zeme je
tento
projekt nesmysl.
pokud nastavite do dalekohledu azimut a vysku (a nahodou trefite
slunecni
kotouc) stale jeste nemate vyreseno tzv - staceni zorneho pole - tim ze
osa
dalekohledu - azimutalni i vyskova neni rovnobezna s osou kolem ktere se

slunko zdanlive toci (zemska osa) bude se vam v dalekohledu zorne pole
postupne otacet - tedy to co ma byt vysledkem serie fotek slunecnich
skvrn -
sice bude ale jako po mnoha pivech z hospody

Opravdu velke hvezdarske dalekohledy, ktere pouzivaji pocitacem rizene
azimutalni montaze musi mid tzv field derotator - tedy zarizeni, ktere
otaci
celou fotografickou komorou podel opticke osy.

Navic vypocitat azumut a vysku, naslepo tam nastavit dalekohled a
ocekavat
ze v zornem poli bude slunce je naivni - pocitate s korekci na
atmosferickou
refrakci ?  Jak presne a jak dlouhodobe stabilne budete ten dalekohled
mit
ustaven ?

Upozornuji, ze existujici dalekohledy s pocitacovou navigaci vzdy pred
pozorovanim vyzaduji rucni najeti na par jasnych hvezd - kvuli
kalibraci.

Z tohoto hlediska se mi varianta, ze rano rucne namirim na slunko a
automatika se 4 fotodiodami mi drzi sluko v zornem poli cely den jevi
jako
mnohem pruchodnejsi.

Zdravi Petr Kubac