DLR a uspech v FSO prenosu s pohyblivym cilem

Petr Tošovský PetrTosHW@PTmodel.cz
Středa Leden 7 15:35:35 CET 2009

Skutecne nejde o primarni system, ale zcela jiste se mnou budete
souhlasit ze neni mozne dotahnout do kazde dediny optiku, aby meli
pripojeni napr. 1 Gbps, minimalne nekolik nasledujicich desetileti
(odhad). Jedna se o doplnek, ktery dokaze podstatne zvysit moznosti
konektivity a jeji rychlost. Napriklad u tech pravidelnych letu je touha
po dostupnosti internetu, multimedialnich aplikaci apod. znacna.
Na mraky skutecne vyzrat moc nejde, mohu poskytnout vzorce o vypoctech
utlumu, vse zavisi na vlnove delce, voli se optimum tak aby byl vliv
minimalni. V kazdem pripade preruseni spojeni je bezna vec. To uz je
ukol statistiky zjistit jaka je spolehlivost spojeni az se ustaly
techniky kodovani, vykonove urovne pouzivane pro spojeni, stanovi se
pevne vlnove delky. Radioreleove spoje taky nejsou nikdy 100% spolehlive
a s prerusenim se pocita. A kde vsude je mate, pripojeni BTSek, i ruzna
dalkova spojeni. Toto je ekvivalent a s tim jak se u radioreleovych
spoju zvysuje frekvence (kvuli sirce pasma) se dostavaji do podobnych
problemu.
90 km je extrem a v cilove aplikaci budou predpokladam obvykle na mene
nez polovicni hodnote. Pro zminene site budou spoje kolmo vzhuru
(minimalizace vzdalenosti a vertikalne je atmosfera pro optiku
priznivejsi). Horizontalni komunikace pak bude probihat jiz ve
stratosfere, takze opet s priznivejsim vlivem atmosfery.
Zkuste si to predstavit pro nase podminky v CR. S planovanym dosahem
bude dejme tomu 10 - 20 stanic + pravidelne lety a tato struktura bude
schopna pokryt cele uzemi (odhad skutecne vycucany z prstu). Nikdo
nerika, ze to musi byt vyuzivano pro BFU na internet, lepsi vyuziti se
muze objevit casem.
A co se tyce prefiknuti snurek, vazne se pouzivaji svazky s velkou
divergenci, takze se vykon rozprostre do vetsi plochy a tim je
bezpecnejsi. Nemohu bezpecne rici, ze do te miry aby se do nej dalo
neomezene dlouho divat, ale zcela jiste nedokaze nic poskodit. I kdyz
predstava jak leti letadlo na pozemni stanici a urizne mu to kridlo v
pulce je celkem pusobiva. :-)

Tosa