vyrobce DPS

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Pondělí Leden 5 01:12:03 CET 2009

Puvodni zprava ze dne 5.1.2009 od j.Krajinka@seznam.cz:

> Tak kdyz jsme u toho, ktery nejlepe free soft dokaze slozit 2-n
> desek v gerber datech + vrtaci data a exportovat jako jednu desku?
> Napada mne ViewMate, ktery pouzivam pro kontrolu a tisk, ale aby
> umel exportovat, musel by se zakoupit ;-)

Lidi, a proc se to porad snazite skladat sami? Tyhle programy pro
Gerber leckdy nefunguji kvalitne. Pozor na to. Nevybavuji si tenhle
konkretni program, ale zkousel jsem nekolik tech free nebo cenove
levnejsich a stalo to za prd. Neumelo to mnohdy ani poradne nacist.
Bal bych se dodat takove materialy pro vyrobu, protoze by se mohlo
velmi lehce stat, ze potom bude vyroben nejaky zmetek. A nebude mozno
si to ani poradne prekontrolovat. Investovat vetsi penize do
kvalitniho programu pro praci s formatem Gerber se nevyplati, kdyz si
v tom nekdo chce udelat jednu nebo par kousku desek.

Vyrobci na to maji ty kvalitni programy, protoze je to zivi. A kazdy
normalni vyrobce plosnych spoju Vam ten panel sam a zdarma rad udela a
potom vam ty desky i nareze na jednotlive kusy. Oni to tak stejne
interne delaji, museji to delat, protoze nevyrabeji v malem formatu.
Proste mu poslete troje podklady a reknete mu, ze prvni desku chcete
na panel jednou, druhou take jednou a treti ctyrikrat. A ten panel ze
chcete vyrobit dvakrat. Vyrobce pak spocita naklady na jeden panel a
vyrobi ho dvakrat a jeste ty desky nareze na kusy. To oni uplne bezne
delaji, nic se doma rezat nemusi.

Je potreba se s vyrobce normalne domluvit, aby obe strany pochopily,
co se bude vyrabet. Vyrobci to sami od sebe neudelaji, protoze kdyz si
nasmlouvate takovy panel, tak pak ty desky nejdou oddelit, tj. vyrabi
se pak vzdycky v sade 1+1+2 kusy, jak jsou na panelu. A take
samozrejme technologie na vsech deskach panelu musi byt stejne, tj.
nemuze byt jedna jednostranna, druha oboustranna prokovena a treti
treba bez nepajive masky. Ale jinak v tom neni nejmensi problem.

Ja ted uz nekolik let nedelal plosne spoje u zadneho vyrobce, protoze
jsem schopny si vsechny technologie udelat sam, ale kdysi jsem takhle
delal v Pragoboardu sadu, kde byla jedna deska jednou a druha deska
ctyrikrat. Nechal jsem si to spocitat samostatne i na panelu
dohromady. Panel vysel trochu levneji, tak jsem to nechal udelat
najednou dohromady. A bylo to frezovane, tj. kazda deska obrysove
frezovani.

Dale byva zcela bezne, ze si treba nechate udelat mensi desticky a
chcete jich 100 kusu. Vyrobce to da do panelu a vyjde to treba na 12
kusu desky na jednom panelu. Tak nabidne nasobky dvanacti, tj. 96 kusu
nebo 108 kusu apod.

Ale jak rikam, opet plati, ze oni to narezou, neni potreba se bat, ze
si budete shanet nuzky, pokud je nemate. Ten rez stoji minimum, to je
korunova zalezitost.

Jinak, vyrobcu plosnych spoju je cela rada. Kazdy ma nejake
zamestnance a nejak komunikuje. Samozrejme, ze nemusi byt nadseny z
male zakazky. Ale kdyz nebude ochotny jeden, a nebo bude komunikovat
spatne, neni problem zkusit jineho. Ty ceny u normalnich vyrobcu
(nepocitam ty nizkokvalitni vyrobce) jsou vicemene podobne, lisi se
obcas technologiemi, ktere jsou schopni nabidnout. Jak jsem uz psal,
dlouho jsem nedelal, ale vzpominam si treba, ze tenkrat davno, kdyz
jsem delal v tom Pragoboardu, mel jsem treba nabidku na cenu 1500 Kc
bez DPH a pak to prislo s fakturou na 1200 Kc bez DPH. Coz potesilo.
Oni to v nabidkach ruzne odhaduji a snad pak teprve pri finalni vyrobe
pocitaji cas fotoplotteru nebo kdo vi, co tam vyvadeji. Nevim jak
jinde.

Pokud se vyrabi v kusovce, tak nejvetsi polozkou v cene zakazky jsou
filmove podklady a jednorazove poplatky. Cena te desky je pak jen
drobnost. Kdyz je treba vyrobit oboustrannou desku velikosti 2 dm2 s
maskou a potiskem, znamena to 5 filmu - obe strany rezistu, obe strany
masky a jeden film pro sito na potisk. To je 10 dm2 filmu. Je treba si
uvedomit, ze kdyz to bude panel vice desek, tak to znamena vetsi
plochu filmu. Fotoplotter je drahy jako prase a tak si vyrobci uctuji
nemalou cenu za filmove podklady. Take se to nejakou dobu vykresluje,
to stoji take penize. Dale se plati priprava sita pro ten servisni
potisk. Muze se platit i priprava na vrtani. Pokud se frezuje, je tam
priprava frezovani.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem