Sdileni souboru v domaci siti

Radek Benedikt benedikt@login.cz
Pátek Leden 2 12:19:46 CET 2009

Statická adresa je něco jiného, tato je dynamická, jen pevně přidělovaná.
Pokud si útočník přidělí adresu sám ručně, tak se do sítě dostane. Dá se
tomu ale taky částečně "odpomoct". Routeru dám IP pro vnitřní síť např.
192.168.173.6 s maskou 255.255.255.248 Tím mám k dispozici "osmičku" IP
adres -2 adresy první a poslední jsou nepoužitelné, jsou vyhrazené
"služební" pro broadcast/multicast. Z tohoto důvodu nestačí "čtyřka", router
je potřeba zahrnout také do potřebného rozsahu.

Souhrn vypadá tedy takto:

.0 - služební
.1 - PC1
.2 - PC2
.3 až .5 vymyšlené PC3 až PC5
.6 - router
.7 - služební

Psal jsem jen koncové IP adresy, těmi vymyšlenými PC, myslím PC s náhodně
vymyšlenými adresami MAC, zadanými do statické tabulky DHCP serveru, jediný
účel tohoto řešení je odebrat DHCP serveru fond adres. Jinak bych tomu
routeru dal jinou IP z rozsahu 192.168.x.x, nenechával bych ho na
192.168.1.x nebo 192.168.0.x, ty jsou dost používané. Psudonáhodná adresa
sítě a routeru vyžaduje minimálně odposlechnout komunikaci. Navíc ztěžuje
hledání šifrovacích klíčů u routerů s WiFi (pokud je zapnuto šifrování),
ubyde pravděpodobných hodnot, které se v paketu hledají a umožňujích zmenšit
složitost hledání klíče. Z těchto důvodů jsem ani ve výše uvedeném příkladu
nedal router např. na 192.168.173.1 U složitějších zařízení (z trochu jiné
cenové skupiny) lze obdobné řešení udělat i na úrovni portů a zamknout
přiřazení MAC a odpovídajících "konektorů" na zařízení. Ale to u toho o čem
se bavíme nehrozí.

PS. To datum mám opravdu, tedy pokud nezapomenu to právě kvůli e-mailu
přehodit, 31.12.2008 - děláme údržbu účetního systému (DOSovského, čas bere
ze sytému a server má dnes vynuceně silvestra)

Radek (benedikt@lphard.cz)